Redactie - 23 augustus 2013

IT-manager wordt communicatiespecialist


De toekomst van IT wordt steeds meer bepaald door cloud, BYOD en virtualisatie. Dat leidt er toe dat de IT-manager meer een business communicator wordt zo blijkt uit het onderzoek 20/20 Vision van wlan-leverancier Aruba Networks en professor Philip Brown van de Cardiff University.

Volgens Ben Gibson (foto), cmo van Aruba Networks, wordt de rol van de IT-professional breder. “De zaken zijn niet meer alleen gericht op de IT, maar ook op de business. IT-managers zijn steeds meer bezig met communicatie naar gebruikers rond policies en veranderingen rond IT-gebruik. Communicatie wordt belangrijker dan technische skills”, aldus Brown. Hij vervolgt: “Bijvoorbeeld rond het opzetten van een goede communicatie beleid rond mobiel gebruik. Of over de communicatie met outsourcingspecialisten.  De IT-manager moet bredere interesse hebben, want gebruikers hebben tegenwoordig meer kennis over hun eigen devices dan de IT-afdeling.”

Nieuwe rollen
Uiteraard blijven volgens Gibson altijd goede IT-medewerkers nodig die kennis hebben op het gebied van data security, integratie & implementatie en architectuur & design. “Je zal binnen IT-afdelingen nieuwe rollen krijgen zoals de techneut, de specialist en de communicator, die tussen IT en business fungeert. Techneuten worden allrounders; ze moeten met alle afdelingen communiceren, afdelingen overtuigen en complexe zaken helder en simpel uitleggen. De IT-manager moet vaker met andere afdelingen van een bedrijf zaken bespreken, voordat die beslissingen doorvoert, bijvoorbeeld met marketing en human resource (hr) afdelingen.”

Door: Witold Kepinski  


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!