Redactie - 23 september 2013

De beste ideeën krijgen zakenreizigers buiten het kantoor


Europese zakenreizigers bereiden een meeting of presentatie vaak pas voor tijdens hun reis er naartoe. Dit maakt hen ‘Just in time’ werknemers die de reistijd benutten als voorbereidingstijd. Dit geldt voor 93 procent van de ondervraagden in een onderzoek van HP onder zakenreizigers. Ruim de helft geeft aan de beste ideeën te krijgen buiten het kantoor.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 600 zakenreizigers uit negen landen. Zij geven bovendien aan niet langer het meest productief te zijn op kantoor, maar juist als zij onderweg kunnen werken. Daarbij stellen zij hoge eisen aan de mobiele devices waarop zij werken, zoals gebruiksgemak, stijlvol design, maar ook willen ze toegang tot de gebruikelijke werkapplicaties.

Van de ondervraagden besteedde 54 procent minimaal de helft van de reistijd aan werkgerelateerde zaken als voorbereiding op de afspraak, waarnaar men onderweg was. Vooral Britse zakenreizigers werken op deze manier. Van hen benut meer dan tweederde (67%) ruim de helft van de reistijd aan het voorbereiden van de meeting, terwijl dit voor slechts 43 procent van de Duitse zakenreizigers geldt.

Werken onderweg
Technologie maakt het voor de overgrote meerderheid (88%) van de zakenreizigers mogelijk om het werk voort te zetten tijdens de reis. Zij blijven productief door de mail bij te werken (31%), op zoek te gaan naar informatie (24%) en documenten bij te werken (22%). Obstakels tijdens de werkzaamheden zijn een slechte internetverbinding (62%) en geen toegang hebben tot de gebruikelijke werkapplicaties (51%).

“Mobiel werken is onderdeel van het dagelijks leven voor managers. Ons onderzoek illustreert dat de nieuwe gedachte voor IT is gedreven vanuit de connectiviteit”, zegt Paula Boersma (foto), Country category manager personal systems van HP Nederland. “Daar heeft HP recent de eerste tablet geïntroduceerd die aansluit bij de wensen vanuit het zakenleven: HP ElitePad 900. Deze tablet biedt dezelfde functionaliteiten en prestaties die gebruikers verwachten van hun notebook. Dit wordt gecombineerd met een batterijduur van een hele werkdag in plaats van slechts enkele uren.”

Beste idee buiten de deur bedacht
Het kantoor is niet langer de aangewezen plek voor werknemers om zich het meest productief voelen, blijkt uit het onderzoek. Bijna driekwart van de zakenreizigers (73%) geeft aan reistijd te ervaren als een mogelijkheid om een inhaalslag te maken op de werkzaamheden en hun productiviteit te verhogen. Nog eens 56 procent zegt zelfs dat zij hun beste ideeën bedenken wanneer zij niet op kantoor zijn. Echter overstijgen de ambities van zakelijke reizigers al bijna de mogelijkheden van hun devices. Ondanks veelvuldig gebruik van technologie voelen acht op de tien zich hierdoor beperkt:

59 procent ervaart een trage of slechte internetverbinding
56 procent vindt de batterijduur van hun device te kort
51 procent geeft aan dat de prestaties van hun apparaat niet toereikend zijn
50 procent heeft problemen met het verbinden met het mobiele netwerk of geeft aan dat dit duur is.

Design is van belang
“We zien dat zakenreizigers hetzelfde gebruiksgemak, kwaliteitsdesign en dezelfde prestaties verwachten van hun zakelijke devices als van consumentenapparaten”, vertelt Boersma. “Zij nemen steeds vaker hun eigen consumenten devices mee in de werkomgeving. Maar die voldoen niet altijd aan de eisen van de IT-afdeling. De focus op onze zakelijke productinnovaties is om een oplossing te leveren met de beste connectiviteit en functionaliteit voor het zakenleven. Daarbij willen we dit combineren met het fantastische design van consumentenelektronica.”

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!