Redactie - 14 oktober 2013

Onderzoek: klantbeleving zorgt voor groei in MKB


Het bieden van een positieve klantbeleving door innovatieve cloud technologieën te benutten, is het belangrijkste wapen om te zorgen voor groei binnen het MKB. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van onafhankelijk marktonderzoeksbureau IDG Research Services. Het onderzoek, waaraan 300 beslissers uit de VS en Europa deelnamen, werd uitgevoerd in opdracht van Progress. De MKB’ers werden ondervraagd over hun grootste zakelijke uitdagingen en belangrijkste doelstellingen. 

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de ondervraagde bedrijven de klantbeleving vooral verbeteren door het leveren van waarde toevoegende diensten en zakelijke applicaties. Cloud-diensten helpen deze organisaties om beter te voldoen aan klanteisen.

Klantgerichte benadering versterkt groei
Het onderzoek toont aan dat MKB-organisaties meer focussen op een meer gepersonaliseerde, klantgerichte benadering dan grote organisaties. 74% van de ondervraagde organisaties wil een grotere groei realiseren met een verbeterde klantervaring en het bieden van nieuwe diensten. Verder is 60% van de respondenten van plan om de business-modellen in de komende 18 maanden aan te passen om beter te kunnen voldoen aan klanteisen en de concurrentie voor te blijven. Bijna de helft (48%) gaf aan dat de beveiliging van hun belangrijkste applicaties hun grootste prioriteit is.

In een competitieve zakelijk omgeving hebben bedrijven ook meer behoeften aan nieuwe applicaties die de efficiëntie verbeteren en de productiviteit verhogen. Ruim de helft van de ondervraagden zich met applicatieotnwikkeling richten op initiatieven die passen in flexibele, reactieve zakelijke omgevingen. Daarvan is 54% van plan om nieuwe zakelijke applicaties in te zetten om de productiviteit in de komende 18 maanden te verhogen. 

MKB-organisaties in de VS lopen voor op Europese MKB’ers als het gaat om de implementatie van Big Data-projecten (VS 48% vs. Europa 33%). Zo’n 47% van de respondenten richt zich op het verbeteren van de samenwerking tussen IT- en de organisaties om betere zakelijke applicaties te kunnen leveren in de komende 18 maanden. Dit toont aan dat er veel behoefte is aan meer flexibiliteit bij applicatieontwikkeling. 

Voldoen aan de wensen van de klant met cloud-diensten en zakelijke applicaties 
Om te voldoen aan de snel veranderende klanteisen en om op maat gemaakte applicaties te leveren, gaat twee derde (61%) van de MKB-organisaties in de VS in de komende periode cloud-infrastructuur en diensten implementeren. Net als bij Big Data-initiatieven, lopen Europese organisaties ook hierbij iets achter als het gaat om de adoptie van cloud (39%).

Wereldwijde economische cijfers tonen aan dat er een relatie bestaat tussen een stabiele of herstellende economie en de stabiliteit in de MKB-markt”, zegt Karen Tegan Padir, chief technology officer bij Progress. “Wij zijn ervan overtuigd dat MKB-organisaties snel groeien doordat een mix bieden van betrouwbaarheid, innovatie en flexibiliteit.”

Het onderzoek van IDG Research Services werd uitgevoerd tussen augustus en september 2013. Er namen 300 beslissers deel die (mede) verantwoordelijk zijn voor de zakelijke en IT-strategie binnen MKB-organisaties uit de VS, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en de Benelux.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!