Redactie - 03 december 2013

Werkneme?r neemt risico's met opslaan bedrijfsda?ta in de cloud


Een derde van de medewerkers slaat zakelijke data op in de cloud, terwijl een meerderheid weet dat dit niet veilig is. Dit blijkt uit het IT-tevredenheidsonderzoek Nederland van Fujitsu, uitgevoerd onder 500 werknemers uit verschillende beroepsgroepen.

Ondanks dat veel bedrijven wel oog hebben voor nieuwe technologie en de ‘connected society’ van nu, worden risico’s niet goed ingeschat. Belangrijkste veroorzaker van de onveilige situaties is Bring Your Own Device (BYOD), dat steeds meer bedrijven doorvoeren. Online diensten, zoals Google Drive en Dropbox worden steeds populairder. Door de BYOD-trend, slaan steeds meer werknemers zakelijke data op in de cloud. De werknemers zijn zich echter vaak niet bewust van de risico’s die dat met zich kan meebrengen. Bij kleine bedrijven (1- 50 medewerkers) bestempelt veertig procent van de medewerkers het gebruik dit soort online diensten als veilig.

Medewerkers van grote bedrijven zijn zich bewuster van de gevaren van online diensten. Minder dan een kwart bestempelt het gebruik van clouddiensten als veilig. Peter van ’t Verlaat (foto), Solutions Director bij Fujitsu: ‘Online clouddiensten zijn ontzettend handig en worden veel gebruikt. Voor bedrijven ligt daarom nu de uitdaging om een goede manier te vinden om het gebruik ervan in te passen in hun manier van werken of er eigen – veilige – oplossingen voor te bieden.

Onwetendheid
Opvallend is dat oudere medewerkers veel beter weten wat er met hun in de cloud opgeslagen data gebeurt. Van de twintigers in het onderzoek weet 21% niet waar data wordt opgeslagen. Dit percentage loopt af naarmate de respondenten ouder worden; bij vijftigplussers is dit nog maar 12%. Ook hebben jonge mensen (20-30 jaar) veel vaker vertrouwen in online diensten dan oudere werknemers (> 50 jaar). Van ’t Verlaat: ‘Jongeren zijn opgegroeid met het idee dat alles wel veilig opgeslagen kan worden online. Dat is natuurlijk niet het geval. Zeker met gevoelige informatie moet je oppassen online.’

BYOD
De opkomst van BYOD is verantwoordelijk voor het veelvuldig opslaan van zakelijke data in de cloud. Zeventig procent van de respondenten geeft aan hun privé devices ook te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Hoewel bedrijven steeds vaker een social mediabeleid hebben vastgesteld, ontbreekt het vaak aan duidelijke richtlijnen of beleid aangaande het gebruik van diensten als Dropbox. Van ’t Verlaat:’ Bedrijven doen er verstandig aan om duidelijker te communiceren wat wel en niet mag met gegevens van het bedrijf’.


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!