Redactie - 20 januari 2014

E-channel groeide in 2013 met 33 procent

 

De wereldwijde E-channel is met 33% gegroeid in 2013 volgens Icecat. Etuis voor mobiele apparatuur, koffiemakers & verlichting voeren de goei aan. HP is leidend in IT, Philips leidend in Consumer Electronics. Het Griekse & Oost-Europese e-channel weerstond crisis. Dit meldt Martijn Hoogeveen (foto), CEO van Icecat.

Het aantal aangesloten kanaalpartners is in 2013 met 33% toegenomen in vergelijking met 2012. In 2013 faciliteerde Icecat 2 miljard datasheet downloads (DDs) voor de producten van 7469 verschillende merken in 163 verschillende landen. Een datasheet bevat productspecificaties zoals gestandaardiseerd door Icecat, en additionele data als toegestaan door het betreffende merk. Het aantal gemeten merken steeg met 26% en het aantal ondersteunde categorieën groeide met 17%. Het aantal aangesloten e-commerce platformen steeg steil met 43%.

Griekse e-channel weerstaat crisis

Het wereldwijde e-channel groeide het snelst in Oost-Europa, BRICS en PIGS. Het is verrassend dat Griekenland (+198%) een snelle groeier is in 2013, kijkend naar de activiteit van haar e-channel. De reden is waarschijnlijk een combinatie van de ecommercegolf die de periferie van het Westen bereikt en de crisis: kopers willen prijzen vergelijken, goedkoper inkopen en iets nieuws doen om geld te verdienen. Ook de andere PIGS, Portugal (+27%), Italië (+27%) en Spanje (+20%), behoren tot de snellere groeiers. Misschien is de eurocrisis uiteindelijk een gezond proces? Verder is Griekenland meer vergelijkbaar meet Oost-Europa, waar nu een ecommercekoorts woedt, zoals bij groeikampioenen Letland (+290%) en Bulgarije (+282%)? Zoals te verwachten doen alle BRICS het relatief goed door de stijgende internetpenetratie: Zuid-Afrika (+104%), China (+74%), Brazilië (+42%), India (+42%), Rusland (+41%).

De volwassen ecommercemarkten zitten in het 10%-20% groei-interval, zoals bijvoorbeeld Duitsland, VS, UK, Nederland, Canada en Noord-Europa.

Philips nadert HP als wereldwijde leider in e-channel

De relatieve positie van de kampioen van het e-channel, HP (17% aandeel), staat in 2013 onder druk. Het verschil met de nummer 2, Philips (6% aandeel), is nooit eerder zo klein geweest. Het wereldwijde e-channel is in toenemende mate een ICT & Elektronica-kanaal. In de top 10 E-Channel-merken staan geen verrassingen, maar Canon en Toshiba kennen een relatieve teruggang.

Mobile cases, Koffiemakers en Verlichting doen het goed

Alhoewel Tablets (+162%) en Smartphones (+110%) de koppen beheersen van de technologiepers en het goed doen, vormen ze slechts categorieën 29 en 37 in het e-channel. En terwijl dezelfde media de Notebook (+29%) dood verklaard heeft, is dit nog steeds veruit de meest dominante categorie. Het is onwaarschijnlijk dat dit zal veranderen in de nabije toekomst, omdat lichtere/dunnere en hybride notebookvarianten de voordelen van Tablets aan het opnemen zijn. De Notebook heeft op de werkplek nog steeds geen rivaal.

De populariteit van mobiele apparatuur is terug te zien in de top 10 snelgroeiende categorieën in 2013: de groei in etuis voor mobieltjes/smartphones (+304%) en etuis voor Tablets (+310%). Het is klaarblijkelijk moeilijker om een geschikte etui te vinden dan het mobiele apparaat zelf.

2013 was voor de E-channel het jaar van Verlichting, die terug te vinden is in de enorme groei in downloads met betrekking tot Wandverlichting en Spotjes. De toename bij andere huishoudelijke categorieën zoals stofzuigers (+275%), Vriezers/Koelkasten (+198%), en LED-tv’s (+192%) passen in een bekende lange termijn-trend. De snelle groei van Koffiemakers (+268%) is echter ook relatief nieuw.
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!