Redactie - 19 februari 2014

CRM-systeem helpt ledenorganisaties bij activatie en betrokkenheid leden


Een ruime meerderheid (58%) van de leden van verenigingen geeft zelf aan niet-actief te zijn en wil meer betrokken worden bij hun vereniging. Dit blijkt uit onderzoek van CRM Partners onder 525 leden van werkgerelateerde ledenorganisaties, belangenverenigingen en ledenorganisaties met een cultuurinslag. Wanneer ledenorganisaties activerende e-mails sturen of social media-uitingen doen, dan voelt 34 procent zich daardoor aangemoedigd actief of actiever te worden. Slechts 16 procent ervaart die communicatie niet als activerend voor hun lidmaatschap. Bijna de helft (49%) van de respondenten geeft aan geen op activatie gerichte communicatie te ontvangen. Zij stellen dat de vereniging het initiatief voor activatie volledig bij de leden zelf neerlegt. Hier ligt dus nog een enorm potentieel voor ledenorganisaties.

Ledenorganisaties maken grote veranderingen door. Leden zijn immers niet meer automatisch voor hun hele leven lid van een vereniging. CRM Partners onderzocht daarom onder andere wat leden belangrijk vinden in de service van de organisaties waar ze lid van zijn. Op de eerste plaats staat – niet geheel onverwacht – dat leden graag op elk moment van de dag bij hun vereniging terecht kunnen. Hulp om betrokken te blijven bij de vereniging en andere leden staat op een meer opvallende tweede plaats. In totaal gaf 43 procent van de respondenten aan het een eerste of tweede prioriteit te vinden dat de vereniging hem of haar betrokken houdt bij de organisatie en andere leden. 

Aad Schulten (foto), verantwoordelijk voor het MembersLab bij CRM Partners: “Het aangaan van persoonlijke relaties zal bepalend zijn voor de toekomst van verenigingen en brancheorganisaties. Met segmentatie en communicatie op maat kunnen zij het verschil maken. Uit de resultaten van ons onderzoek komt naar voren dat leden zich geactiveerd voelen als de communicatie daar ook daadwerkelijk op is gericht. Met behulp van segmentatie kunnen leden op de juiste manier, via de juiste communicatiekanalen worden aangemoedigd in hun betrokkenheid bij de vereniging.”

Het onderzoeksrapport: ‘Wat willen leden van hun vereniging?’ is gratis te downloaden op:

http://www.crmpartners.nl/tools/whitepapers/onderzoeksrapport-leden

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!