Redactie - 09 april 2014

Sensoren zorgen voor 44 biljoen gigabytes (44 ZB) dataopslag in 2020

 

EMC publiceert zijn zevende EMC digital universe onderzoek. Deze studie, uitgevoerd door IDC, meet en voorspelt de hoeveelheid digitale gegevens die jaarlijks wereldwijd worden gecreëerd (digital universe). Hieruit blijkt dat de opkomst van draadloze technologieën, slimme producten en volledig softwarematige oplossingen, ook wel samengevat het Internet of Things, de hoeveelheid digitale data wereldwijd flink zullen opschroeven. Zo verdubbelt de omvang van de digital universe elke twee jaar maar zal het tussen 2013 en 2020 vertienvoudigen van 4,4 biljoen gigabytes (4,4 ZB) naar 44 biljoen gigabytes (44 ZB).

De data in de huidige en toekomstige digital universe staat gelijk aan:

Met de huidige hoeveelheid digitale data kunnen we zoveel iPads vullen, dat je een stapel kunt bouwen die tot tweederde de afstand tot de maan overbrugt. In 2020 is die stap zover gegroeid dat die afstand zelfs 6,6 maal kan worden overbrugd.

Jaarlijkse creëert een gemiddeld huishouden genoeg data om 65 iPhones van 32 GB te vullen. In 2020 stijgt dit naar 318 iPhones.

Internet of Things
Het Internet of Things bestaat uit miljarden alledaagse voorwerpen die zijn uitgerust met unieke identificatienummers en automatisch data ontvangen of generen, opslaan en rapporteren. Bijvoorbeeld een hardloopschoen die bijhoudt hoe snel je loopt of een brug die verkeerspatronen volgt. Volgens IDC zijn er op dit moment 200 miljard apparaten met sensoren die data kunnen genereren, zeven procent (of 14 miljard) daarvan is al verbonden en communiceert al via het internet. De data van deze aangesloten apparaten vertegenwoordigt momenteel al twee procent van de totale hoeveelheid digitale data wereldwijd. IDC voorspelt dat het aantal aangesloten apparaten in 2020 zal groeien naar 32 miljard, wat neerkomt op 10 procent van de totale digitale data wereldwijd.

Het Internet of Things zal ook invloed hebben op de bruikbaarheid van de gegevens - data die kan worden geanalyseerd - in het digital universe. In 2013 werd slechts 22 procent van de gegevens in het digital universe bestempeld als ‘nuttig’, maar daarvan werd nog geen vijf procent daadwerkelijk geanalyseerd. Een enorme hoeveelheid data bleef dus onaangetast. Dankzij de datagroei als gevolg van het Internet of Things, is tegen 2020 meer dan 35 procent van de data bruikbaar. Het is uiteindelijk aan de bedrijven zelf om met deze gegevens aan de slag te gaan.

Het fenomeen Internet of Things biedt allerlei nieuwe manieren van interactie met klanten, het stroomlijnen van bedrijfsprocessen, het verlagen van de operationele kosten en heel veel nieuwe commerciële kansen voor bedrijven. Omgekeerd brengt het ook nieuwe uitdagingen voor bedrijven met zich mee als het gaat om het beheer, de opslag en de bescherming van de enorme hoeveelheid, gevarieerde data. Zo schat IDC dat 40 procent van de data in het digital universe enige vorm van bescherming nodig heeft. Dit kan variëren van verhoogde privacymaatregelen tot volledige versleuteling. Op dit moment wordt echter slechts de helft van die data, dus 20 procent van het totaal, daadwerkelijk beschermd.

Andere onderzoeksresultaten:

Opkomende markten produceren meer data: Op dit moment kan 60 procent van de data in het digital universe worden toegeschreven aan landen zoals Duitsland, Japan en de Verenigde Staten. In 2020 zal dit aandeel veranderen en zullen de opkomende markten zoals Brazilië, China, India, Mexico en Rusland goed zijn voor het merendeel van de data.

Data overtreft opslag: De wereldwijde hoeveelheid beschikbare opslagcapaciteit (ongebruikte bytes) in alle media types groeit langzamer dan de productie van de data zelf (de digital universe dus). In 2013 kon de beschikbare opslagcapaciteit slechts 33 procent van het digital universe aan. In 2020 is het in staat om minder dan 15 procent op te slaan. Gelukkig is het merendeel van de data tijdelijk van aard (zoals streaming data van Netflix, digitale TV) en dat vereist geen langdurige opslag.

Cloud-data zal verdubbelen: In 2013 werd minder dan 20 procent van de data in het digital universe ‘geraakt’ door de cloud. In 2020 zal dit percentage verdubbelen naar 40 procent.

Consumenten creëren data maar bedrijven zijn ervoor verantwoordelijk: Tweederde van de bits in het digital universe wordt gecreëerd door consumenten en werknemers, maar bedrijven zijn verantwoordelijk voor 85 procent van het digital universe.

 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!