Redactie - 14 april 2014

Nederlanders nemen online zoekgedrag van Amerikaanse internetgebruikers onder de loep

 

De Universiteit van Amsterdam start deze week samen met ZEEF, de Nederlandse start-up in content curation, een onderzoek naar het online zoekgedrag van Amerikaanse internetgebruikers.

De grote vraag tijdens het onderzoek zal zijn of internetgebruikers tevreden zijn met de zoekresultaten die door middel van algoritmen zoals Google gegenereerd worden of dat er behoefte is aan door experts gefilterde zoekresultaten. Er gaan namelijk steeds meer stemmen op voor social search, content curation of link directories als alternatief voor of als aanvulling op de zoekresultaten van zoekmachines als Google, Yahoo en Bing.

Welk type internetgebruiker?

Matthijs Rijken, master student Information Studies aan de Universiteit van Amsterdam, zal onderzoeken of een expert daadwerkelijk een hogere kwaliteit aan zoekresultaten zal genereren dan het Google algoritme. Ook wil hij inzicht krijgen in het type internetgebruiker dat kiest voor zoekresultaten die gebaseerd zijn op kennis van experts. Daarnaast is het interessant om te onderzoeken welke mensen dit niet zullen doen en wat de reden daarvan is.

‘Zoekresultaten per definitie dubieus’

Klaas Joosten, oprichter van ZEEF, voorspelt dat social search binnen een jaar gemeengoed is: ‘De zoekresultaten die voortkomen uit een standaard zoekmachine zijn per definitie dubieus. Ten eerste geldt dat marketeers die het SEO-spelletje goed kennen hun merk, dienst of product bovenaan weten te krijgen, wat niet wil zeggen dat dit de beste zoekresultaten zijn. Ten tweede ligt er nog veel kennis besloten in de breinen van experts, die door machines moeilijk vervangen kan worden.’

Scrapers

Joosten biedt daarom met zijn content curation platform ZEEF een aanvulling op de bekende zoekmachines. Curatoren (experts op hun gebied) kunnen pagina’s aanmaken over bepaalde onderwerpen en hier de best beschikbare informatie aanbieden. Het doet denken aan Startpagina, maar is veel dynamischer door het sociale aspect en het gebruik van crowdsourcing: iedereen kan de rol van curator vervullen, kwaliteit komt vanzelf boven drijven. Onlangs heeft het team van Joosten scrapers gebouwd die de Google resultaten weergeven, die de curatoren dan zelf kunnen beoordelen en wel of niet, of in een andere volgorde op hun onderwerp pagina kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen curatoren makkelijker en sneller een pagina opbouwen.

Google en Microsoft

Ook grote partijen als Microsoft en Google nemen deze ontwikkeling waar en proberen daar wat mee te doen. Zo voegde Bing, de zoekmachine van Microsoft, bij wijze van test de links, afbeeldingen en video’s van experts toe aan de zoekresultaten. Onder de naam ‘Bing Boards’, in eerste instantie met name gericht op een kleine groep van food en lifestyle bloggers, voegt Bing een nieuw sociaal element toe aan de zoekresultaten. Door de connectie met Twitter, worden bijvoorbeeld relevante tweets zichtbaar in de zoekresultaten. Ook Google begon dit jaar te experimenteren met social search.

De uitkomsten van het gezamenlijke onderzoek van ZEEF en de UvA worden in juli bekend gemaakt.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!