Redactie - 10 juli 2014

'Werknemers versturen meer e-mails en werken langer door BYOD'


Eerder deze week schreven we over een onderzoek van Egnyte waaruit bleek dat ICT-professionals bang zijn door Bring Your Own Device (BYOD) meer te moeten overwerken. Dit blijkt niet onterecht te zijn. Onderzoek van BMC Software wijst namelijk uit dat werknemers van een bedrijf met een BYOD-beleid per dag gemiddeld twee uur extra werken en 20 e-mails extra versturen.

Veel medewerkers starten al met werken voordat hun officiële werkdag begint. Zo begint één op de drie werknemers 's ochtends tussen 6 en 7 uur met het checken van hun e-mail. Ook na werktijd zijn veel medewerkers nog voor hun baas actief. Eén op de vier werknemers geeft aan 's avonds tussen 11 en 12 uur nog even de e-mail te controleren. BMC Software verwacht dat de populariteit van BYOD een dusdanige vlucht gaat nemen dat in 2016 65% van alle mobiele apparaten op de werkvloer worden gebruikt.

Weinig technische ondersteuning
Dat BYOD populair is blijkt ook uit de hoeveelheid bedrijven die inmiddels met BYOD bezig is. 95% van de organisaties staat een vorm van BYOD toe. Opvallend is echter dat 84% van deze bedrijven slechts minimale technische ondersteuning biedt voor BYOD. De kans bestaat dan ook dat bijvoorbeeld de beveiliging van BYOD-apparaten binnen deze groep bedrijven niet juist is geconfigureerd. Dit brengt allerlei risico's met zich mee, aangezien op de apparaten wordt gewerkt met bedrijfsdata. Slechts 36% van de bedrijven biedt volledige ondersteuning voor BYOD.

Op het gebied van beveiliging is er bij veel bedrijven nog werk aan de winkel. 74% geeft zijn medewerkers geen beveiligingstraining te geven op het gebied van BYOD. Dit terwijl werknemers op hun mobiele apparaten met bedrijfsdata werken. 11% scant apparaten daarnaast nooit op malware. 45% van de bedrijven heeft geen BYOD-beleid opgesteld en laat simpelweg alle mobiele apparaten toe op het bedrijfsnetwerk. De gevolgen worden in het onderzoek ook direct duidelijk. 42% van alle bedrijven stelt te maken te hebben gehad met een serieus datalek.

Bron: CIO.com

WH

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!