Redactie - 14 april 2014

Motiv breidt de dienst ‘Sterke Authenticatie’ uit


ICT Security-specialist Motiv breidt de dienst ‘Sterke Authenticatie’ uit met nieuwe portals voor eindgebruikers en helpdesks. Via de ‘Self Service Portal’ geeft een eindgebruiker zelf aan of hij gebruik wil maken van sms-authenticatie of van authenticatie met behulp van een app op de smartphone. Via de ‘Helpdesk Portal’ verzorgt de helpdesk van een bedrijf zelf het gebruikersbeheer en biedt ondersteuning bij hulpverzoeken die betrekking hebben op de dienst.

Motiv ‘Sterke Authenticatie’ is een cloud-gebaseerde dienst voor het inloggen op een telewerkvoorziening of (web-)applicatie. Voor het inloggen moet de gebruiker niet alleen een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, maar ook een code die per sms naar de gebruiker wordt gestuurd of wordt gegenereerd door een app (het ‘soft token’) op de mobiele telefoon.

In de nu toegevoegde ‘Self Service Portal’ geven gebruikers zelf – en op ieder gewenst moment – aan of de voorkeur uitgaat naar sms-authenticatie of naar authenticatie met behulp het ‘soft token’. Zo kan de gebruiker ervoor kiezen om in Nederland gebruik te maken van sms-authenticatie, terwijl tijdens een verblijf in het buitenland wordt overgeschakeld op het soft token. Dit token werkt ook offline waardoor inlogcodes gegarandeerd direct beschikbaar zijn. Voor de ondersteuning van gebruikers zonder smartphone is het bovendien niet meer noodzakelijk om sms-authenticatie voor alle gebruikers binnen de organisatie af te dwingen. De gebruikers die wel over een smartphone beschikken, kiezen op individuele basis zelf voor authenticatie via de app.

Een andere vernieuwing is de ‘Password Reset Portal’ die tegen meerprijs beschikbaar is. Hiermee stellen gebruikers die hun Windows-wachtwoord kwijt zijn, zelf via sterke authenticatie hun Windows-wachtwoord online opnieuw in. Inlogproblemen behoren daarmee tot het verleden.

Voor de helpdesk van de klant heeft Motiv de ‘Helpdesk Portal’ ontwikkeld. De helpdesk-medewerkers kunnen zelf het gebruik van een afdeling of gebruiker inzien en zij kunnen de eindgebruikers zelf ondersteunen bij problemen rondom inloggen. Bij een verzoek om hulp van een eindgebruiker kan de helpdesk-medewerker zelf inzien waarom de eindgebruiker niet correct inlogt. Op deze manier biedt Motiv de helpdesk – zonder tussenkomst van Motiv – flexibiliteit en gebruiksgemak rondom het afhandelen van calls.

“Op het moment dat bijvoorbeeld een gebruiker niet kon inloggen, moest een helpdesk voorheen Motiv bellen om de oorzaak uit te zoeken”, zegt Bastiaan Schoonhoven (foto), marketingmanager bij Motiv. “Nu logt een helpdeskmedewerker met behulp van een gebruikersnaam, wachtwoord en code zelf in op de helpdeskinterface. Daar ziet hij direct waarom een gebruiker niet kan inloggen.”

Via de Motiv Cloud
De dienst Sterke Authenticatie maakt gebruik van standaard protocollen zoals LDAP en Radius waardoor de authenticatiedienst geschikt is voor vrijwel alle telewerkoplossingen (Juniper Networks, Cisco, Citrix, Microsoft) en webapplicaties zoals intranet. De administratie van gebruikersgegevens (mobiel telefoonnummer, gebruikersnaam, wachtwoord en groepenbeheer) vindt plaats in de bestaande Active Directory van de klant. Dit betekent voor de klant geen dubbele administratie waardoor de oplossing zeer snel inzetbaar is en geen extra beheerlast oplevert.

“De oplossing is geplaatst in een hoog-beschikbare cloud-oplossing van Motiv, de ‘Motiv Cloud’. Daardoor wordt de oplossing standaard beschermd door een geavanceerde web application firewall en continu bewaakt door de security-experts van Motiv”, aldus Bastiaan Schoonhoven.
“Sterke Authenticatie is een integraal onderdeel van het portfolio ‘Cloud- en datacenter-securitydiensten’ waarmee Motiv een volledig pakket aan innovatieve beveiligingsmaatregelen biedt om de bestaande netwerk- en hostingdiensten te beschermen tegen de alsmaar toenemende risico’s op het gebied van hacking en misbruik op internet.”

De nieuwe portals voor Sterke Authenticatie zijn per direct beschikbaar voor zowel nieuwe als bestaande klanten.
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!