Redactie - 07 januari 2013

Wat Microsoft van HP had moeten leren


Microsoft zet naast zijn Windows 8 besturingssysteem volop in op de zelfontwikkelde Surface tablet. Het is alleen raar dat channel partners volop Windows 8 mogen verkopen, maar niet de Surface tablet die slechts in een paar landen vooral direct wordt verkocht. Nederland is uitgesloten. Er staat niet eens Surface in de Microsoft Windows 8 brandshop aan de Kalverstraat in Amsterdam. HP deed dit eerder precies hetzelfde met zijn kortlevende TouchPad tablet die nooit in Nederland is verkocht. Zonde.

Tandenknarsend
In de zomer van 2011 stond de media vol met spannende artikelen de komst van de Touchpad tablet. Er werd vooral over de Touchpad geschreven, in Nederland was de HP tablet niet te koop. Ik kan me herinneren dat HP-medewerkers van de Personal Systems Group (PSG) daar niet blij mee waren. Tandenknarsend zagen ze hoe Apple grote sprongen maakte met zijn iPad. Eind augustus 2011 maakte de toenmalige HP ceo Leo Apotheker een einde aan de Touchpad, de productie werd gestopt.

Partner
Dat moet een leermoment zijn voor Microsoft, want de verkoop van Surface gaat langzaam. Dat wordt bevestigt door onderzoeksbureau IDC. De enige grote groep Surface gebruikers werken bij Microsoft. Ga die Surface via de IT-channel verkopen. De kracht van Microsoft zit in het partnerkanaal. Nederlandse business partners zijn loyaal als een hond, als ik zo kijk naar de opkomst bij partnerbijeenkomsten, zoals de Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC).

Apple
De Nederlandse infrastructuur van zakelijk Nederland is nog steeds door Windows software gedomineerd. Slimmer zou zijn Surface als een upsale te verkopen voor zakelijke gebruikers die dol zijn op Windows, Office en applicaties zoals Dynamics, Exact, Unit4 of Accountview. Surface is perfecte BYOD tablet voor de IT-professional. Nu kiezen klanten voor een Apple iPad, zoals de honderden medewerkers van Belastingdienst en Tweede Kamer. En langzaam zie je Apple resellers steeds meer iPads aan bedrijven verkopen. Ze krijgen daarbij ondersteuning via het Apple Consultants Network programma.

Dynamics
Microsoft is geen Apple dat software en hardware altijd heeft gecombineerd. Microsoft is vooral een combinatie van software, licenties en partners in de zakelijke markt. Een soort heilige drie-eenheid waarmee het bedrijf groeit, zoals met SQL, SharePoint, Dynamics CRM en cloud applicaties.

Hopelijk mogen de channel partners wel de nieuwe Windows 8 Surface Pro tablet gaan verkopen. Dat is ook nodig, onder andere om Windows 8 een boost te geven. Klanten kopen massaal Apple iPad, maar Microsoft heeft zijn channel partners nodig om klanten warm te maken voor de Surface tablet.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!