Redactie - 04 januari 2014

Groeien of krimpen in een vlakke markt


2014 wordt voor resellers een uitdagend jaar. Er wordt voor 2014 geen grote groei in de IT-branche verwacht, zo verwacht Bart Hogendoorn, directeur van HP Nederland en voorzitter van Nederland ICT. De verwachting van Hogendoorn lopen in lijn met de verwachtingen van veel resellers. Op de online poll van Dutchitchannel.nl met de vraag ‘Gaat u groeien of krimpen in 2014?’ antwoordt bijna de helft van de resellers dat ze een krimp van meer dan tien procent verwachten. Er heerst echter ook optimisme bij de andere helft van de resellers. Veel van hen verwachten in 2014 een groei van minimaal 5 tot wel meer dan 20 procent.

Er is wel degelijk groei in bepaalde segmenten te verwachten, naast de ‘ongoing’ transactionele business met een services zoals onderhoud. Als je kijkt naar de lijstjes van IT-beslissers, zoals cio’s en IT-managers, staat er vaak cloud, mobile, social en big data analytics. Deze vier technologieën staan ook op de lijst van onderzoeksbureau Gartner die ze omschrijft als  ‘The nexus of forces’. Sinds kort is ook Internet of Things (of: Internet of Everything) door Gartner benoemt als een veelbelovende groeimarkt, waarbij het op dit moment vooral draait om machine to machine (M2M) communicatie. Denk bijvoorbeeld aan camera’s op de trajectcontroles die data en foto’s doorgeven aan de politie en het CJIB. Ik noem maar een voorbeeld.

Onderzoeksbureau Canalys, die de ontwikkelingen in de wereldwijde IT-channel onderzoekt, adviseert resellers de komende jaren zich meer te focussen op cloud, software en apps. Een aantal resellers hebben die stap gemaakt zo kwam ik achter tijdens een rondetafeldiscussie met distributeur Ingram Micro. Marten van Vliet, eigenaar van Bossers & Cnossen, doet meer aan development aan software en apps voor onder andere de zorgsector. Wim Uiterdijk, director van SCC Services, introduceerde in het najaar van 2013 de clouddienst SCC Direct.

Komende jaar zijn er tal van technologieën en ontwikkelingen in de IT-channel rond software. Sommige business is vanzelfsprekend, zoals migraties van Windows XP naar Windows 7 of 8/8.1. Of naar een ander besturingssysteem, zoals Android 4.4 ‘KitKat’ of Apple iOS. Leveranciers zullen ook meer software defined oplossingen willen verkopen, zoals software defined Networking (SDN), software-defined storage (SDS), software-defined data center (SDDC) en software-defined infrastructure (SDI).

De cloud lijkt zich steeds meer af te spelen rond publieke cloud diensten waar Amazon Web Services (AWS) voor elke type bedrijf een cloud oplossing lijkt te bieden voor workloads tot aan virtuele desktopdiensten toe. Concurrenten zien dat de public cloud een groeimarkt is, zoals IBM, HP, Dell, Fujitsu, Microsoft, Rackspace en VMware. Ze bouwen vrijwel allemaal nieuwe datacenters, waaronder in Nederland. In Nederland omarmen steeds meer resellers de cloud door ze zelf of via een datacenterdienstverlener of een distributeur zoals Copaco 2TCloud aan te bieden. Dat gaat niet over één nacht ijs. Het is vaak wennen om over te schakelen naar een recurring omzet model. En wie factureert de klant? De reseller of de de IT-leverancier?

Een andere groeimarkt, big data, lijkt de hype voorbij. Het gaat er om hoe je data analyseert en kan gebruiken, zoals meer grip op klantgedrag. Komende jaren zullen daarom meer In-Memory Database oplossingen worden aangeschaft, van onder andere SAP, Oracle, Teradata, HP, IBM, EMC en andere leveranciers. Het goede nieuws van meer data is dat het beschikbaar moet zijn. Daar kunnen resellers op inspelen met oplossingen voor hoge applicatie beschikbaarheid en disaster recovery, zodat de data altijd weer terug te vinden en te gebruiken is.

Tot slot het menselijke aspect. Social media is een prachtige en strategische tool voor resellers om hun bekendheid uit breiden. Het publiceren van updates op LinkedIn of Twitter helpt, bijvoorbeeld over innoverende oplossingen, case studies, visies, seminars of nieuwe klanten. Het klassieke netwerken blijft ook belangrijk, formeel en informeel. Ik zie dat in onze branche contracten niet alleen op basis van prijs, visie of mooie technologie worden gewonnen, maar ook op basis van een hoge gunfactor.

Ik wens wens al lezers een goed en succesvol 2014 toe. Hou me op de hoogte, mail me op redactie@dutchitchannel.nl of twitter via @witoldkepinski

Witold Kepinski, hoofdredacteur Dutchitchannel.nl
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!