Wouter Hoeffnagel - 27 augustus 2014

IBM: 'Big Data, de cloud, mobiliteit en social media spelen steeds belangrijkere rol voor bedrijven'

Big Data, de cloud, mobiliteit en social media zijn technologieën die afgelopen twee jaar in een hoog tempo door bedrijven zijn omarmd. Social media is koploper. De hoeveelheid bedrijven die gebruik maakt van social media lag in 2014 maar liefst 106% hoger dan in 2012.

Dit blijkt uit het onderzoek Raising the game - The IBM Business Tech Trends Study van IBM. 70% van alle bedrijven maakt op dit moment gebruik van Big Data & Analytics, de cloud, mobiele toepassingen en social media. De hoeveelheid bedrijven die gebruik maakt van de cloud is met 92% gestegen ten opzichte van 2012. Ook mobiele toepassingen zijn op grote schaal door bedrijven omarmd. De hoeveelheid bedrijven die dit soort toepassingen inzet is met 59% gestegen ten opzichte van 2012. Ook Big Data & Analytics is populair, met een stijging van 39%.

Strategisch belang
75% van de ondervraagde beslissingmakers geeft aan dat deze technologieën strategisch van groot belang zijn voor hun organisatie. Dit percentage lag in 2012 nog op 66%. Bedrijven willen over het algemeen dan ook meer gaan investeren in deze gebieden. 75% van de bedrijven geeft aan zijn investering in Big Data & Analytics, de cloud en mobiele toepassingen te willen vergroten. 66% geeft aan meer uit te willen geven aan social media.

IBM maakt in het onderzoek onderscheidt tussen trendzetters, volgers en achterlopers. 90% van de trendzetters geeft aan concurrentievoordeel te halen uit het gebruik van de technologieën. Dit percentage ligt onder volgers op 70% en onder achterlopers op 40%. 70% van de trendzetters stelt dat analytics een integraal onderdeel is van beslissingen die binnen het bedrijf worden genomen.

Investeren
60% van de trendzetters verwacht zijn investering in analytics in de komende twee jaar met meer dan 10% te vergroten. Onder de achterlopers ligt dit percentage op 29%. 8 op de 10 trendzetters is daarnaast van plan in de komende twee jaar social en mobile analytics in te zetten. 57% van deze groep maakt gebruik van big data op de cloud, 53% van cloud-gebaseerde sociale tools en 55% van cloud-gebaseerde mobiele toepassingen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!