Witold Kepinski - 16 september 2014

Copaco verbreedt portfolio met LED-verlichting en domotica

Om met het laatste te beginnen: Kuijpers is enthousiast over diverse distributie-overeenkomsten met leveranciers van LED- en domotica-oplossingen die in de komende maanden zullen worden geïntroduceerd. Zo is onder andere een overeenkomst gesloten met digitalSTROM, een leverancier van een unieke domotica-oplossing die veel mogelijkheden biedt voor ISV’s en systemintegrators. "Met digitalSTROM kunnen onze resellers hun portfolio uitbreiden met oplossingen voor slimme woon- en werkomgevingen", meent Kuijpers. "Denk ook aan bijvoorbeeld monitoring- en bewakingsoplossingen voor zorginstanties. Wij zien ook bij onze resellers een grote behoefte aan innovatieve en betaalbare domotica-oplossingen.”

Copaco brengt de nieuwe activiteiten onder in een nieuwe divisie, een 'business unit'. Kuijpers: “Woon- en werkomgevingen zullen in de toekomst steeds intelligenter worden. De producten uit het portfolio van deze nieuwe business unit maken het mogelijk om energiezuinige en intelligente oplossingen te realiseren.
Daar horen ook nieuwe producten bij op het gebied van 'lighting'. We hebben al resellers die actief zijn met LED-verlichting, die er de voorkeur aan geven om deze producten via ons te gaan betrekken. Dus gelet op de technologische ontwikkeling is het voor ons een logische uitbreiding van het portfolio. LED-verlichting en domotica in combinatie met datacommunicatienetwerken, heeft veel te maken met wat je onder de noemer 'Internet of Things' kunt brengen. Daarbij krijgen alledaagse voorwerpen een identiteit op het internet, kunnen ze communiceren met andere objecten en personen en kunnen ze op grond van alle mogelijke verzamelde informatie en kunstmatige intelligentie autonome beslissingen nemen. Dat geldt ook voor LED- en domotica-oplossingen. Het was iets te gemakkelijk om de nieuwe divisie 'LED & Things' te noemen, maar het is duidelijk dat Copaco Internet of Things niet ongemerkt voorbij laat gaan."

LED & Domotica

De nieuwe business unit gaat LED & Domotica heten. Kuijpers verwacht dat steeds meer fabrikanten producten op de markt brengen met een IP-adres, zodat ook andere devices er iets mee kunnen. In de toekomst zullen dan ook lampen, apparatuur en (bio)sensoren verbonden zijn met het internet. Daarbij zullen onder andere mobile devices als een soort van monitor annex afstandsbediening gaan fungeren.

"Je hebt dan een infrastructuur nodig om die communicatie mogelijk te maken. Daarvoor hebben we al de nodige producten in huis, maar wat nog ontbrak is een centraal aanspreekpunt voor informatie en ondersteuning. Dit wordt nu ondergebracht in een gespecialiseerde unit. Naast digitalSTROM hebben we inmiddels ook andere leveranciers van domotica oplossingen gevonden en zijn we ook op het gebied van lighting volop bezig met het bouwen van een volwaardig productportfolio. Daarbij kijken we naar de producten die we al in huis hebben en naar ontwikkelingen bij onze bestaande leveranciers. Huawei levert bijvoorbeeld al switches die speciaal zijn ontwikkeld om LED verlichting via Power over Ethernet van stroom te voorzien. Binnen afzienbare tijd zullen de eerste LED armaturen op de markt komen die niet meer van stroom worden voorzien via het stroomnet, maar die, voorzien van een UTP aansluiting, via een PoE switch worden gevoed en die, eenmaal onderdeel van het netwerk, via applicaties worden aangestuurd."

Copaco zoekt vooral partners die deze producten kunnen installeren, implementeren en programmeren. "Nieuwe producten zijn interessant voor onze bestaande resellers, die daarmee voor hun proposities naar eindgebruikers kunnen vergroten en versterken. Maar ook nieuwe resellers zijn altijd welkom. Of dat de klassieke IT-reseller is, of een elektrotechnische installateur, daar heb ik nog even geen mening over. We staan overal voor open", aldus Kuijpers.

2tCloud

Groeimogelijkheden voor resellers ziet Kuijpers niet alleen in de nieuwe unit LED & Domotica. "Wij geloven heilig in onze ondersteuning en we hebben een breed portfolio aan heel specifieke producten op het gebied van onder meer cloud computing, datacenters en mobility. Vooral met cloud willen we grote stappen zetten. Onze cloud propositie is al fors uitgebouwd in de laatste drie jaar, maar er is veel te doen. Wij denken de markt optimaal te bedienen met ons Cloud Easy programma dat bestaat uit drie takken. 'Build your own cloud' is de meest klassieke vorm: de verkoop van hardware en software die cloud computing mogelijk maakt en die wordt ondergebracht in de infrastructuur van een klant. 'Provide your own cloud' betekent dat een reseller gebruik maakt van het cloud platform van Copaco, dat op zijn beurt allerlei oplossingen aanbiedt van de grootste fabrikanten. Kiest een reseller voor ‘Sell a vendor cloud’ dan komt het aanbod rechtstreeks van verschillende fabrikanten naar het kanaal. Naast de IT-oplossingen biedt 2tCloud ook een oplossing voor de periodieke facturatie ervan."

Op deze manier moet Copaco 100 procent dekking geven op alle cloud mogelijkheden. De adoptie door resellers verloopt wisselend, constateert Kuijpers. "Er zijn partijen, ook grotere resellers, die heel snel gaan; anderen zijn afwachtend. Die laatste groep is het grootst. Wij richten ons als distributeur vooral op het MKB en resellers die kleinere bedrijven bedienen. Er zijn ook partijen die slechts een deel van hun cloud propositie onderbrengen in ons 2tCloud platform. Het is een optionele business en zo hoort het ook. De toegevoegde waarde van een reseller is nu eenmaal dat hij kan voorzien in heel specifieke behoeftes van een klant. Maar praat je over cloud proposities, dan heeft Copaco heel duidelijk een positie ingenomen. Wij kunnen oprecht tegen onze resellers zeggen: het is je eigen keuze en je eigen strategie, maar wat je ook kiest, wij kunnen op alle vlakken ondersteuning geven."

Gespecialiseerde aanpak

Een breed portfolio, maar toch een gespecialiseerde aanpak, dat is hoe Copaco bekend wil staan. "Het is misschien een dooddoener", erkent Kuijpers, "maar het allerbelangrijkste dat ons onderscheidt, zijn onze mensen. Met een platte organisatie en 'common business sense' willen we de klant altijd op de juiste manier bedienen. En dat kan voor iedere klant iets anders betekenen. We willen wel degelijk waarde toevoegen. Soms kan dat niet en is onze toegevoegde waarde hooguit dat we zo nodig morgen al kunnen leveren. Maar vaak gaat die waarde veel verder en doen we complete implementaties, inclusief adviestrajecten."

Het is allemaal sterk afhankelijk van wat een reseller specifiek nodig heeft, besluit Kuijpers. "Die wil maatwerk voor de eindklant die op zijn beurt nog veel specifieker is. We zien hoe onze resellers zichzelf continu ontwikkelen. Wij komen onophoudelijk met nieuwe initiatieven en nieuwe business en we proberen de reseller optimaal te ondersteunen. Op een gegeven moment zie je dat een partner door alle ervaring meer kennis heeft dan wijzelf. Dan hebben we ons doel bereikt. Althans, voorlopig, tot zo'n hele cyclus weer opnieuw begint. Met een nieuw merk, een nieuw product of een nieuwe lijn."

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!