Wouter Hoeffnagel - 18 september 2014

Verkrijgen van inzichten uit big data blijkt grote uitdaging voor bedrijven

Bedrijven lopen tegen allerlei uitdagingen aan op het gebied van big data. De belangrijkste uitdaging is het verkrijgen van inzichten uit big data, wat door 43% van de ondervraagde bedrijven als grootste uitdaging wordt genoemd. De slechte kwaliteit van verzamelde data is voor 23% van de organisaties de grootste uitdaging.

Dit blijkt uit onderzoek van Avention, leverancier van business information-oplossingen. IDG Connect ondervroeg voor het onderzoek 300 medewerkers van Amerikaanse organisaties. Naast het verkrijgen van inzichten uit big data en de slechte kwaliteit van data noemen organisaties ook andere uitdagingen. Denk hierbij aan:

  • Het werken met een overvloed van data (12%)
  • Overweg kunnen met de grote hoeveelheid databronnen (7%)
  • De tijd die het kost om een datalijst op te stellen beperken (5%)
  • Onnauwkeurige verouderde data filteren uit datasets (4%)
  • De tijd die wordt besteed aan databeheer ten opzichte van verkoop (7%)

Nauwkeurige data is niet voldoende
Simpelweg toegang hebben tot nauwkeurige data is voor bedrijven niet voldoende om hun bedrijfsvoering te verbeteren. De grootste uitdaging waar bedrijven mee te maken krijgen is dan ook beschikbare data op een dusdanige manier gebruiken dat de organisatie hierdoor groeit. Denk hierbij aan meer sales leads van goede kwaliteit, een hogere ROI op marketinguitingen en de mogelijkheid belangrijke trends te identificeren.

Avention waarschuwt bedrijven daarom niet alleen te focussen op de nauwkeurigheid van data en een aantal belangrijke stappen niet te vergeten. Bedrijven zouden een sterke datastrategie moeten implementeren en leren welke onderwerpen voor de strategische richting van de organisatie het meest relevant zijn. Ook zouden organisaties een oplossing moeten implementeren die big data op een manier aanlevert die zinvol is voor de Lines of Business.

Geïnformeerde beslissingen
Bedrijven geven aan vooral behoefte te hebben aan meer strategische informatie om geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen over:

  • De nauwkeurigheid van data (66%)
  • Datainzichten (56%)
  • Manieren waarop sales cycles kunnen worden verbeterd (46%)
  • Uitgavenpatronen van klanten en risicoanalyses (46%)
  • Informatie over en inzichten in klanten (45%)
  • Voorspellende analyses over klanten (44%)

Het volledige rapport 'Big Data for Marketing & Sales: Data Accuracy to Business Impact' van Avention is hier te vinden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!