Redactie - 18 september 2014

'Omarmen van nieuwe technologieën zorgt voor betere bedrijfsresultaten'

Het vroegtijdig omarmen van nieuwe technologieën leidt tot betere bedrijfsresultaten. Zogeheten 'IT pioneers', bedrijven die geloven in de voordelen van het gebruik van nieuwe technologieën, hebben een grotere kans in hun sector wat betreft omzetgroei en marktpositie een leidende rol te spelen dan bedrijven die nieuwe technologieën links laten liggen.

Dit blijkt uit het onderzoek 'The Digital Dividend: First Mover Advantage' van de Harvard Business Review Analytic Services in opdracht van Verizon Enterprise Solutions. 22% van de bedrijven geeft aan door de adoptie van nieuwe technologieën een omzetgroei van meer dan 30% te hebben gerealiseerd. Dit is twee keer zoveel als de groei die bedrijven die als 'volgers' worden geclassificeerd hebben gerealiseerd. Bedrijven die als 'terughoudend' worden getypeerd zagen hun omzet gemiddeld met zo'n 10% stijgen.

Innovatie en groei aandrijven
Van de 672 ondervraagde bedrijven wordt 34% gezien als 'IT pioneer', 35% als 'volger' en 30% als 'terughoudend'. 75% van de respondenten geeft aan IT te zien als een investering die helpt innovatie en groei aan te drijven. 54% van de IT pioneers stelt dat technologie een belangrijke wijziging heeft aangebracht in hun business modellen. 52% heeft de producten en diensten die zij leveren aangepast nadat nieuwe technologie werd omarmd.

Bedrijven gebruiken allerlei soorten technologie. 73% van de bedrijven maakt gebruik van de cloud, terwijl 61% mobiliteit in grote mate heeft omarmd. 83% van de organisaties zet social media en collaboratietools in, terwijl 20% veel gebruik maakt van M2M-oplossingen.

Continu innoveren
"Organisaties moeten continu innoveren om concurrenten voor te blijven. Dit onderzoek toont aan dat technologie een belangrijke drijfveer is voor bedrijfsgroei" zegt Tony Recine, chief marketing officer bij Verizon Enterprise Solutions. "Het onderzoek van HBR-Analytic Services toont aan dat de vijf belangrijke technologieën bedrijven helpen groei aan te drijven, nieuwe business modellen te ontwikkelen en de manier te veranderen waarop bedrijven interactie hebben met klanten. De waarde van deze nieuwe technologieën ligt echter niet wat zij in hun eentje kunnen realiseren, maar in hun gecombineerde kracht als holistische oplossing."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!