Wouter Hoeffnagel - 25 september 2014

Salesforce.com helpt marketeers 'customer journeys' op te zetten voor apps

Salesforce.com introduceert Journey Builder for Apps, een oplossing die bedrijven in staat stelt om gepersonaliseerde klantencontacttrajecten (customer journeys) rechtstreeks vanuit de app te leveren. Met Journey Builder for Apps kunnen marketeers de ‘customer journey’ ongeacht het contactkanaal en het type contact naadloos laten doorlopen.

Salesforce stelt dat bedrijven als Fitbit, Sony PlayStation, lifestyle retailer HSN en SkyMall schakelen over van campagnegerichte marketing naar gepersonaliseerde 1:1 klantcontacttrajecten om zo op een geheel nieuwe manier met de klant verbonden te zijn. Reclamebureau Omnicom gaat een CRM-samenwerking aan met Salesforce.com om gezamenlijk het eerste volledige Customer Journey Platform aan te bieden aan klanten van Omnicom’s Global Agency Networks.

Contacten zijn steeds vaker mobiel
Het zwaartepunt van alle online contacten verschuift in snel tempo naar mobiel. Apps zijn de grote aanjager van dit gebruik. Salesforce Journey Builder for Apps helpt marketeers in te spelen op deze transitie. Journey Builder for Apps maakt onderdeel uit van Exacttarget Marketing Cloud, het platform voor 1:1 marketing.

Journey Builder for Apps is ontwikkeld op het Salesforce1 Platform en een integraal onderdeel van de ExactTarget Marketing Cloud. De oplossing laat marketeers eenvoudig in kaart brengen hoe het gebruik van een app past in het totale traject van prospect tot klant. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van kaarten, interacties en analytics. Journey Templates zijn een belangrijk onderdeel van de nieuwe toepassing. De templates zijn voorzien van kant-en-klare community webpagina's die content kunnen aanpassen op elke individuele gebruiker.

Multi-channel marketing campagnes
Door de apps beter te integreren in de algemene multi-channel marketing campagnes en meer mogelijkheden te bieden op het gebied van app management wil Salesforce.com met Journey Builder helpen het aantal app downloads te verhogen, app-gebruik te stimuleren en inzicht te bieden in wat app-gebruikers doen. Bedrijven die gebruik maken van Journey Builder kunnen klanten eenvoudig benaderen met gepersonaliseerde e-mails of advertenties zenden naar de app.

Daarnaast kunnen gebruikers eenvoudig nieuwe in-app-inhoud zoals loyalty programma-updates publiceren in reactie op contextuele informatie, zoals recente gebruikscijfers over de app. Marketeers kunnen daarnaast wachttijden of triggers instellen die afhankelijk zijn van specifieke acties van de gebruiker. In de praktijk betekent dit dat marketeers klanten die via de app meerdere keren een bepaald product bekijken automatisch een bericht kunnen sturen zodra dit product in de aanbieding is. Ook kunnen klanten die bijvoorbeeld via de app zoeken naar concertdata van een band automatisch een update krijgen zodra nieuwe concerten zijn aangekondigd. Triggers kunnen ook worden gebaseerd op informatie van beacons, wearables, of geo-fencing in fysieke winkels.

Beschikbaarheid
ExactTarget Marketing Cloud Journey Builder for Apps is per direct beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!