Wouter Hoeffnagel - 01 oktober 2014

LinkedIn: 'Bedrijven kunnen via non-branded content IT-aankopen van beslissers beïnvloeden'

De ICT-sector ontwikkelt zich razendsnel. Voor beslissers in de sector is het dan ook van groot belang op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de sector. 85% gebruikt hiervoor social media. LinkedIn is voor 79% het belangrijkste sociale netwerk voor dit doeleinden. Vooral non-branded content is populair. Bedrijven die dit soort informatie succesvol weten te verspreiden kunnen zelfs de IT-aankopen beïnvloeden.

Dit blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder 2.300 beslissers voor IT-projecten, waaronder 200 Nederlandse respondenten. Het gaat hierbij overigens niet alleen om ICT-managers, maar ook om andere beslissers. Maar liefst 74% van de professionals die wordt betrokken bij ICT-projecten heeft namelijk geen ICT-achtergrond. Ook deze professionals zijn door LinkedIn ondervraagt.

Non-branded content is populair
Als we kijken naar informatie die professionals via sociale netwerken binnen krijgen blijkt vooral non-branded en niet op sales gerichte content populair te zijn. Maar liefst 57% van de respondenten geeft aan zich vooral op dit soort content te richten. Het loont voor bedrijven dan ook zeker zich te richten op dit soort content. 51% stelt dat het verspreiden van educatieve content voor hen aanleiding kan zijn ICT-oplossingen of -diensten bij een bedrijf af te nemen.

Veel bedrijven proberen zoveel mogelijk informatie over gebruikers die content willen downloaden te verzamelen. Veel content wordt dan ook aangeboden achter een registratieformulier, waardoor gebruikers zich eerst moeten registreren voordat zij content kunnen bemachtigen. Een dergelijke werkwijze kan professionals echter ook wegjagen. 67% van de respondenten geeft aan valse informatie in te vullen in dit soort formulieren om content te kunnen bemachtigen zonder hun echte gegevens achter te laten.

IT-aankopen beïnvloeden
Professionals geven aan zich wat betreft IT-aankopen te laten beïnvloeden door partijen die content op social media verspreiden. Wel is hierbij de autoriteit van deze partij van belang. 47% van de respondenten geeft aan zich door een 'expert' te laten beïnvloeden bij het maken van IT-aankopen. Een gebruikers heeft in 33% van de gevallen hier invloed op, terwijl branded content slechts bij 24% van de professionals IT-aankopen kan beïnvloeden.

Alle resultaten van het onderzoek van LinkedIn is hier te vinden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!