Redactie - 05 oktober 2014

‘Wie nu nog niet naar cloud gaat, mist kansen om serieus z’n business te transformeren’

“Hybride cloud bestaat niet.” Renzo Taal, Vice President Northern Europe bij Salesforce.com, heeft een duidelijke visie op het thema van de CIO-bijeenkomst Gartner Symposium/ITxpo: Driving Digital Business. Er zit volgens hem geen enkele toekomst in on-premise software. Het thema sluit naadloos aan bij het credo van Salesforce.com: “Wij leveren een pure cloudoplossing aan klanten. Hiermee kunnen zij versnellen, innoveren, nieuwe bedrijfsprocessen opzetten en een-op-een relaties met klanten genereren.”

“Wat Salesforce door middel van cloudoplossingen mogelijk maakt, is een CIO die werkelijk bezig is met het digitaal innoveren en versnellen van zijn business. Een CIO moet niet bezig zijn met het aan de gang houden van oude on-premise software. Partijen die hier nog steeds in investeren, of aan anderen adviseren om on-premise oplossingen te blijven bouwen, mist de kans zijn business serieus te innoveren. Je moet daarom vernieuwen, niet vervangen, “ zegt Renzo Taal, Vice President Northern Europe bij Salesforce.com. “Ik bedoel daarmee dat je alleen kunt innoveren als je verder gaat dan het vervangen van je infrastructuur om daar min of meer hetzelfde mee te gaan doen, maar dan sneller. Er liggen nu juist grote kansen om zaken op een heel andere manier te doen.”

Digitale transformatie
Mede door de duidelijke visie van Salesforce.com over de rol van cloud computing in toekomstige businessmodellen komen veel CIO´s bij het bedrijf met vragen over innovatie en transformatie van de business met behulp van de cloud. Volgens Taal is een aantal zaken heel belangrijk om die digitale transformatie naar de cloud mogelijk te maken. Essentieel is in ieder geval dat de IT dichter bij de business komt te staan.

“Waar je vroeger processen automatiseerde, zorg je als organisatie tegenwoordig voor het digitaal versnellen van je business. Daarbij gaat het onder meer om het introduceren van nieuwe producten of het betreden van nieuwe markten. Het is vooral belangrijk om op de juiste manier met je klant in contact te komen, om vervolgens met hen een-op-een relaties op te bouwen en te realiseren. Jezelf afvragen wat de klant wil en dit proberen te begrijpen is essentieel.”

Dit stelt geheel nieuwe eisen aan de mogelijkheden van de instrumenten die bedrijven inzetten. “De toekomst zit daarbij in het flexibel maken van je bedrijfsproces. Daarom moet je wel zoveel mogelijk inzetten op de cloud want uiteindelijk is dat de end-game. Wie dit nu niet in zijn strategie heeft zal waarschijnlijk straks te laat zijn en tijd is niet te koop.” Schaalbaarheid is per definitie onderdeel van de cloud-based oplossingen die Salesforce biedt, op een manier die geen enkele andere aanbieder kan evenaren. “Dit creëert ongekende flexibiliteit bij onze klanten.”

Het Salesforce platform levert die schaalbaarheid bovendien met een hoge snelheid, daar hoeft de klant zich dus geen zorgen over te maken.” De voorbeelden van bedrijven die dankzij het Salesforce platform een compleet nieuw businessmodel mogelijk hebben weten te maken zijn volgens hem revolutionair. “Organisaties kunnen sneller de markt betreden, en daar nieuwe dingen doen die zij daarvoor nog niet konden.”

Fabel
Bij discussies over cloud wordt vaak gesproken over een gedeeltelijk implementatie, die uiteindelijk leidt tot wat in veel gevallen een hybride cloud wordt genoemd. Die hybride cloud typeert Taal echter als een complete fabel. “Hybride cloud bestaat niet, dat is geen cloud. Wij leveren een pure cloud oplossing aan onze klanten. Hiermee kunnen zij versnellen, innoveren, nieuwe bedrijfsprocessen opzetten en een-op-een relaties met klanten genereren. Dat is met geen enkele andere oplossing ooit mogelijk geweest.”

Ondertussen bestaat het portfolio van Salesforce.com uit een breed scala aan oplossingen waar gebruikers uit kunnen kiezen, van Sales Cloud, Service Cloud en Marketing Cloud tot en met het Salesforce1 Platform en Salesforce Chatter. “We zien dat het direct voordelen heeft voor de CIO om hiermee aan de slag te gaan. Zij kunnen kiezen wat voor hun situatie het beste is, dus wat het beste past in hun business omgeving of het ecosysteem waar een organisatie in functioneert.  Omdat alles op één platform is gebouwd kan het ook allemaal naadloos met elkaar worden verbonden, en integreert het altijd met elkaar. Dàt is de innovatie die wij CIO’s bieden, zij kunnen met ons aanbod de beste combinaties voor hun business realiseren.”

Hij spreekt bij de ontwikkeling van deze oplossingen nadrukkelijk niet over een roadmap, dat is een begrip uit het verleden van software-ontwikkeling. “Het gaat niet om zaken als roadmaps of functionaliteit. Belangrijk is wat de klant nodig heeft om de digitale transformatie voor zijn bedrijf te kunnen realiseren.” Daarom staan de ervaringen van klanten ook centraal bij evenementen van Salesforce, zoals de afgelopen editie van Salesforce1 in Amsterdam. Hier sprak onder meer Jeroen Tas, CEO Informatics, Solutions & Services bij Philips Healthcare. “We redigeren niets, maar laten onze klanten volledig hun eigen verhaal vertellen”.

Dreamforce
Deze filosofie ligt ook ten grondslag aan Dreamforce, het grote wereldwijde evenement in oktober in San Francisco. Vlak voordat Gartner Symposium/ITxpo zal plaatsvinden zullen hier meer dan honderdduizend mensen samenkomen die ideeën en ervaringen uitwisselen met vakgenoten en experts. Ook hier is de vraag hoe zij de innovatie naar een hoger niveau kunnen brengen in hun bedrijf. Hiermee is dit evenement uitgegroeid tot een van de grootste IT-bijeenkomsten ter wereld.

“Een bezoeker zei vorig jaar ‘ik heb in drie dagen vijftig bedrijfsbezoeken gedaan. Normaal gesproken moet je er veel meer tijd voor vrij maken.” Taal is enthousiast over de opzet van het evenement: “Wat Dreamforce uniek maakt - buiten het feit dat de energie erg goed en aanstekelijk is - is de inhoud die geboden wordt voor iedere sector. Juist de schaal, ondanks dat deze erg indrukwekkend is, geeft bezoekers deze mogelijkheid.”

“Zij hebben die dagen de gelegenheid om heel specifiek voor hun eigen segment de inzichten te krijgen die relevant zijn voor de eigen situatie. Maar de mogelijkheid om met andere klanten te praten buiten hun eigen terrein is eveneens een uniek punt. Op Dreamforce gaat het niet om marketing en nieuwe gadgets zoals op vele andere evenementen waar ik ben geweest. Het gaat om de inhoud van het verhaal en over de klant die daarover zelf vertelt.”

Nieuw is ook dat er dit jaar een innovatietour gekoppeld is aan het evenement, waarbij deelnemers de gelegenheid krijgen ook andere innovatieve bedrijven in Silicon Valley te gaan bekijken. “Het hele Salesforce Cloud Ecosysteem is daar aanwezig, als je iets specifieks wilt weten is dat het uitgelezen moment.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!