Witold Kepinski - 07 oktober 2014

Microsoft spendeert 5 miljoen euro aan lobby geld in EU, Google 1,5 miljoen

Microsoft spendeert 4,75 miljoen euro aan lobby geld in EU, Google 1,5 miljoen. Dit blijkt uit cijfers op basis van de EU Transparency Register en berekeningen op LobbyFacts.eu. 

Het meeste lobby-geld komt van tabaksgigant Philip Morris. Op plaats twee staat oliebedrijf ExxonMobil. Microsoft staat op nummer drie met 4,75 miljoen euro per jaar. Shell staat op de vierde plaats met een geschatte uitgave van 4,25 tot 4,5 miljoen euro.

Siemens staat op nummer vijf met 4,35 miljoen euro. Huawei, staat op nummer acht met 3 miljoen euro lobbygeld.

Google spendeert ongeveer 1,25 tot 1,5 miljoen euro per jaar aan lobbygelden bij EU instanties. Apple spendeert 250.000 euro en Facebook 450.000 euro per jaar.

USA

Amerikaanse techbedrijven laten zich gelden bij de EU, onder andere bij de European Privacy Association (EPA), waar Google, Microsoft en Yahoo achter staan.

Alle lobby consultancy bedrijven doen samen een omzet van 60 miljoen euro per jaar en beschikken over 670 toegangspassen tot het Europees Parlement. Vooral Amerikaanse bedrijven lobbyen; veel meer dan Polen, Oostenrijkers, Zweden of Denen. Er zijn in de EU officieel 6600 lobby-instellingen actief die 30.000 mensen vertegenwoordigen. Maar dat zijn instellingen die zich vrijwillig hebben gemeld. Informeel zijn er meer lobbygroepen.

Bekijk het lobbylijstje hier.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!