De 10 belangrijkste IT-trends voor 2015 volgens Gartner
08-10-2014 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

De 10 belangrijkste IT-trends voor 2015 volgens Gartner

De ICT-sector wordt gekenmerkt door een groot aantal trends. Gartner voorspelt voor IT-organisaties en -gebruikers de tien belangrijkste trends van 2015.

1. Digitaal zakendoen vereist in 2018 50% minder business process-medewerkers en 500% meer digitale banen in verhouding met traditionele modellen
Ontwikkelingen als social media en mobiele technologieën verandert het gedrag van consumenten. Deze trends en ondersteunende technologieën zullen volgens Gartner een flinke impact hebben op de manier waarop mensen leven. Als voorbeeld noemt Gartner een koelkast die boodschappen doet of pakjes die worden bezorgd door drones. Deze nieuwe digitale manier van zakendoen gaat bedrijfsprocessen volgens het onderzoeksbureau drastisch veranderen.

Deze verandering stelt ook andere eisen aan de vaardigheden en kennis van het management. Gartner verwacht dat in 2016 maar liefst de helft van alle initiatieven om organisaties digitaler te laten werken onbeheersbaar zal zijn door een gebruik aan managementskills. Dit zal een negatieve impact hebben op het marktaandeel van bedrijven.

2. Een aanzienlijk verstorende digitale business wordt in 2017 gecreëerd op basis van een computeralgoritme
De wereldwijde economie is volgens Gartner rijp voor een 'digitale verstoring'. Dit zou onder andere blijken uit de opkomst van bedrijven als Uber en Airbnb, die de transport- en hotelsector op zijn kop zetten. Gartner stelt dat deze bedrijven doorgaans een sterk netwerkeffect laten zien, waardoor hun waarde met iedere nieuwe deelnemer toeneemt. Het onderzoeksbureau ziet echter ook allerlei uitdagingen voor dit soort bedrijven. Denk hierbij aan complexe regelgeving en de dynamiek van online marktplaatsen.

Gartner verwacht dat in 2015 de meest waardevolle 'initial public offerings' (IPO's) zullen worden aangeboden door bedrijven die digitale markten combineren met fysieke logistiek om fysieke legacy business ecosystemen uit te dagen.

3. Slimme machines en geïndustrialiseerde diensten verlagen de total cost of ownership van bedrijfsvoering in 2018 met 30%
Consumenten hebben behoefte aan producten en diensten die zowel sneller als goedkoper worden geleverd en daarnaast ook nog eens kwalitatief beter zijn. Deze producten en diensten moeten het mogelijk maken op ieder moment en iedere locatie te werken. Dit gaat volgens Gartner zorgen voor een digitale revolutie. Bedrijfsprocessen verschuiven van een arbeidsgericht en technologie-enabled model naar een digitaal-gedreven en 'human-enabled' model. Gartner verwacht dat slimme machines mensen niet zullen vervangen, aangezien mensen nodig blijven om 'het schip te sturen'. Slimme machines worden dan ook vooral ingezet om inefficiënties in bedrijfsprocessen aan te pakken.

Gartner verwacht dat in 2015 ruim 40 leveranciers commercieel beschikbare managed services zullen leveren die gebruik maken van slimme machines en geïndustrialiseerde diensten.

4. Gartner verwacht dat de levensverwachting in de 'ontwikkelde wereld' in 2020 met een half jaar is toegenomen dankzij de omarming van technologieën voor het monitoren van de gezondheid
Wearables bieden volgens Gartner grote kansen. De apparaten verzamelen allerlei data over gebruikers, die draadloos wordt doorgestuurd naar servers. Dit biedt kansen voor de gezondheidszorg, die met wearables patiënten op afstand kan monitoren. Gartner verwacht dan ook dat deze apparaten voor artsen de toegang tot patiëntinformatie aanzienlijk gaan vereenvoudigen.

Gartner verwacht dat de kosten voor diabetische zorg in 2017 met 10% is teruggedrongen door het gebruik van smartphones.

 

5. Mobiele digitale assistenten geven eind 2015 2 miljard dollar per jaar uit aan online winkelen
Gartner verwacht dat mobiele digitale assistenten een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het leven van mensen. Eind 2016 kunnen volgens het onderzoeksbureau complexe aankoopbeslissingen worden gemaakt door een digitale assistent. Per jaar zullen dit soort assistenten naar verwachting 2 miljard dollar per jaar uitgeven in online winkels. Zo'n 2,5% van de online consumenten maakt eind 2016 gebruik van een mobiele digitale assistent.

Gartner verwacht dat eind 2015 mobiele digitale assistenten belangrijke processen op zich zullen nemen zoals het invullen van namen, adressen en creditcardgegevens.

6. De mobiele betrokkenheid van Amerikaanse consumenten zorgt dat mobiele commerce in 2015 goed is voor 50% van de digitale omzet in de Verenigde Staten
Steeds krachtigere smartphones en tablets in combinatie met rijkere en krachtigere applicaties stellen consumenten en zakelijke klanten in staat naadloos interactie te hebben met bedrijven en content is nagenoeg alle fases van het koopproces. Mobiele apparaten zullen dan ook een steeds belangrijkere tool gaan worden voor consumenten, zeker zodra fabrikanten en ontwikkelaars de usability vergroten, meer functionaliteiten beschikbaar stellen en securityzorgen aanpakken. Dit geldt met name voor jongere consumenten.

Gartner verwacht in 2015 een vernieuwde interesse te zien in mobiele betalingen. Ook verwacht het onderzoeksbureau dat mobiel winkelen een flinke vlucht neemt, wat deels wordt veroorzaakt door de introductie van Apple Pay en concurrerende diensten.

7. 70% van de succesvolle bedrijven leunt in 2017 bewust om onstabiele processen om snel in te kunnen spelen op veranderen behoeften van klanten
Door innovaties in het business model worden sommige bedrijfsprocessen bewust onstabiel gemaakt. Deze bewust onstabiele processen zijn processen die ontworpen zijn om snel te kunnen veranderen en dynamisch aangepast kunnen worden op klantbehoeftes. Deze processen worden een vitaal onderdeel van het business model, aangezien deze bedrijven veel flexibiliteit geven. Gartner stelt dat bedrijven alleen zullen kunnen profiteren van deze flexibiliteit als zij in staat zijn hun besluitvorming, houding van medewerkers en interne processen hierop aan te passen.

Gartner verwacht dat 5% van de wereldwijde bedrijven eind 2015 'supermanoevreerbaar' processen heeft ontworpen die concurrentievoordeel opleveren.

8. 50% van de investeringen in consumentenproducten is in 2017 gericht op innovaties in gebruikerservaringen
De grote concurrentie heeft in veel sectoren afbreuk gedaan aan de voordelen van traditionele producten en diensten. De ervaringen van gebruikers zijn het nieuwe strijdtoneel geworden. Met name in de markt voor consumentenproducten zal deze ontwikkeling naar verwachting duidelijk zichtbaar zijn. Innoveren met nieuwe producten of zelfs nieuwe business modellen gaat volgens Gartner steeds minder concurrentievoordeel opleveren.

Gartner verwacht dat in 2015 de helft van alle traditionele consumentenproducten is voorzien van native digitale extensies

9. Bijna 20% van de duurzame e-tailers maakt in 2017 gebruik van 3D-printen om gepersonaliseerde producten te creëren
3D-printen heeft op dit moment al een grote impact op start-ups, die hiermee hun infrastructuurkosten kunnen verlagen ten opzichte van traditionele productprocessen. Consumenten krijgen naar verwachting steeds meer interesse in het op maat maken van productfeatures en mogelijkheden. E-tailers spelen hierop in met gepersonaliseerde producten die worden ontwikkeld met behulp van 3D-printers. Gartner verwacht dat deze trend in nagenoeg alle segmenten van duurzame consumentenproducten zichtbaar zal zijn.

Gartner verwacht dat 90% van de e-tailers die duurzame producten leveren actief op zoek is naar partners die een business model rond gepersonaliseerde producten kan ondersteunen.

10. Retailers die zich richten op gerichte berichtgeving en interne positioneringssystemen (IPS) zien hun verkopen in 2020 met 5% stijgen
Digitale marketeers richten zich steeds meer op mobiel adverteren en geavanceerde analytics om de kansen te benutten die het toenemende mobiele gebruik creëert. Context speelt hierbij een steeds centraler wordende rol. De huidige locatie van consumenten is hierbij de grootste contextuele factor. Door gerichte berichtgeving te combineren met IPS kunnen marketeers klanten zeer nauwkeurig voorzien van aanbiedingen en productinformatie, wat de verkoop van producten ten goede komt.

Gartner verwacht in 2016 een toename te zien in het aantal aanbiedingen dat retailers opstellen op basis van de locatie van klanten en de tijd die zij doorbrengen in een winkel.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility