Redactie - 11 oktober 2014

‘Partners passen zich goed aan aan veranderde strategie RSA’

Nederlandse partners van securityleverancier RSA hebben zich goed aangepast aan de veranderde strategie van het dochterbedrijf van EMC. Dat vertelt Roberto Llop, director EMEA Channels bij RSA in een gesprek met Dutch IT-channel. Llop en zo’n honderd partners kwamen onlangs bijeen op het RSA EMEA Partner Council in Boedapest.

‘We hebben het afgelopen jaar enorme veranderingen doorgevoerd in onze strategie’, licht de Spanjaard toe. ‘Daarbij richten wij ons meer en meer op toepassingen voor security analytics, zoals ons advanced security operations center (SOC). Daar zit de groei in. De grootte is er nog niet, maar er zit veel in de pijplijn.’

Advanced security operations center

RSA introduceerde SOC afgelopen september. Het is een suite van technologieën en diensten waarmee organisaties het misbruik door ongeoorloofde toegang tot IT-netwerk, endpoints en data zeer vroegtijdig kan opmerken. Daardoor weten zij de schade te beperken. Het biedt een real-time en analytische uitbreiding op het traditionele proces van security information and event management (SIEM), dat zich vooral richtte op het herkennen van reeds bekende kwetsbaarheden op afzonderlijke onderdelen van de IT-infrastructuur.

De toepassing analyseert razendsnel alle verkeer op het netwerk en apparaten, zoekt kruisverbanden tussen ogenschijnlijk ongerelateerde voorvallen en maakt alles inzichtelijk voor de IT-beheerders, zodat zij snel en accuraat kunnen reageren. Op deze manier helpt SOC organisaties ook bij het naleven van interne en externe richtlijnen voor compliancy, security en anti-fraude. Het legt ook de basis voor forensisch onderzoek.

Fraud management meer door het kanaal

In de Nederlandse securitymarkt bestaat relatief veel vraag naar oplossingen om het risico op fraude te beperken, weet Llop. Dergelijke oplossingen leverde RSA tot dusver vaak zonder tussenkomst van het kanaal als managed service aan voornamelijk grote klanten in de financiële sector. De kanaaldirecteur ziet echter een duidelijke groei van het aantal partners die de oplossingen aanbieden. Volgens hem komt dat vooral door de toenemende behoefte vanuit kleinere bedrijven, bijvoorbeeld om het risico van fraude bij hun webshop te minimaliseren.

Het partnerkanaal is cruciaal voor RSA, benadrukt Llop. ‘Onze strategie gaat uit van incrementele groei. Wijzelf halen veel business uit de grootzakelijke markt, maar het is niet mogelijk en wenselijk om ons team zodanig uit te breiden dat we ook zelf kunnen groeien onder kleinere klanten. Daarvoor hebben we onze partners hard nodig. Daarom vergroten wij onze partner community. Die groei zit vooral in nichepartners, degenen die zich richten op identity management, government risk assessment en compliance.’

De directeur haast zich om erbij te zeggen dat ook de traditionele kanaalpartners voor RSA belangrijk blijven. ‘Natuurlijk waarderen wij onze partners die zich tot dusver vooral richtten op het vermarkten van RSA authenticatietools. In EMEA zijn die tools nog altijd goed voor 45% van onze omzet.’ Tokens zijn wellicht het belangrijkste authenticatieproduct van de securityleverancier.

Partner excellence

‘Het is essentieel dat elke partner een duidelijke focus heeft qua productgroep of diensten. Je kunt niet goed in alles zijn. Er bestaan in het kanaal weinig generalisten die bovengemiddeld succesvol zijn. In onze strategie richten wij ons dan ook op partner excellence en niet op pure expansie.’

De partnerportal van RSA heet Securworld. De partnercategorieën zijn vlak voor de zomer heringedeeld in (1) authorized reseller, (2) silver partner, (3) gold partner en (4) platinum partner. Deze indeling is niet geheel toevallig hetzelfde als die van moederbedrijf EMC. Het is de bedoeling dat Securworld vanaf 1 juli 2015 wordt geïntegreerd in het EMC Business Partner Program (BPP), dat vanaf 1 januari 2015 operationeel wordt en dan toegankelijk is voor partners van alle onderdelen van de EMC-federatie (EMC, VMware, Pivotal en RSA). Het idee daarachter is dat het partnerkanaal van het ene zusterbedrijf eenvoudiger kennis opdoet van de producten en diensten van de andere zusterbedrijven.

Partner Council

Het RSA EMEA Partner Council in Boedapest had als thema ‘Grow, Adopt, Learn’. De leverancier deelde er zijn visie over de toekomst van IT security en toonde enkele van zijn nieuwe producten en diensten.

De belangrijkste trend in het IT-landschap is volgens RSA de opkomst van het ‘derde platform’, waarbij niet de afdeling IT of de IT-infrastructuur, maar de uiteindelijke IT-gebruikers bepalen welke technologie hoe wordt toegepast. Mobiel, in de cloud, via social media, machines onderling, met behulp van big data: alles heeft grote gevolgen voor de beveiliging van de IT-omgeving van organisaties.

‘Intelligence-driven security’

De oplossing hiervoor is wat RSA ‘intelligence-driven security’ noemt. In deze vorm van IT-beveiliging worden kwetsbaarheden en afwijkend gedrag op het netwerk en op de talloze apparaten real-time geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt. Het geeft een totaalbeeld met informatie over hoe de kwetsbaarheid ontstond, hoe de hacker binnendrong en hoe de organisatie kan voorkomen dat de hacker of malware verdere schade aanricht.

Door: Diederik Toet

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!