Witold Kepinski - 17 oktober 2014

Partner Kick-off markeert nieuwe mijlpaal in geschiedenis Xerox

“Welkom op deze historische bijeenkomst”, begroet Wilco van Bezooijen (foto) de zaal met resellers op de recent gehouden Xerox Partner Kick-off eind september. Wilco, bij Xerox verantwoordelijk voor de Nederlandse divisie van de European Channel Group, wijst erop dat de zaal getuige is van het bereiken van een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Xerox. September 2014 is namelijk de maand van de grootste lancering van Xerox-producten sinds de uitvinding van de xerografie meer dan 75 jaar geleden. Het onderstreept maar weer eens het innovatieve karakter van het bedrijf.

Xerox geeft met de spectaculaire uitbreiding van zijn portfolio zijn resellers nieuwe munitie om de slag met de concurrentie aan te gaan. Dat is de boodschap en er staat een viertal sprekers klaar om die boodschap van nadere invulling te voorzien. Yves Rummens, Business Manager Office bij Xerox, bijt het spits af. Hij onderstreept nog eens dat Xerox nog nooit eerder in één maand zoveel nieuwe innovaties heeft gelanceerd. Niet alleen nieuwe machines maar ook software solutions. Het zijn oplossingen die de resellers in de zaal verder moeten ondersteunen bij hun verkoopactiviteiten, zodat zij de eindklant nog beter kunnen helpen bij het vereenvoudigen en automatiseren van diens businessprocessen. Hij toont 12 nieuwe machines, waarvan een deel reeds verkrijgbaar is en een ander deel vanaf half oktober geleverd kan worden.

Verder wordt er een nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van ConnectKey. In mei is Connect Key geüpgraded naar 1.5 en vanaf nu kan die versie ook geleverd worden. ConnectKey werd anderhalf jaar geleden gelanceerd. Het is een platform dat over het gehele office-gamma wordt uitgerold. Het is een nieuw ecosysteem dat het de eindklant veel makkelijker maakt om via de multifunctional bepaalde onderdelen van zijn bedrijfsprocessen te automatiseren.

De securityfunctionaliteit en het mobiel kunnen printen is verder verfijnd, en een ander belangrijk punt is dat het met de vernieuwde 1.5-versie van ConnectKey mogelijk wordt om een koppeling te maken met allerlei webservices in de cloud, zodat er makkelijker links kunnen worden gelegd met de omgeving waarin en waarmee de klant tegenwoordig zijn business doet.

Solutions

Onder het hoofdstuk solutions staat Rummens wat uitgebreider stil bij het belang van de apps die op het ConnectKey-platform kunnen worden ingezet. “We zien stilaan een toename van het gebruik van onze App Studio en het aanmaken van apps daarmee, maar dat zou nog een stuk beter kunnen”, houdt hij zijn gehoor voor. “Maak gebruik van Xerox App Studio. Versie 2.0 is nu beschikbaar. Daarin wordt het nog makkelijker om apps aan te maken, te installeren en te draaien.” Met versie 2 kan men ook makkelijker de cloud in. Klanten die bijvoorbeeld een DropBox of een Windows 365 gebruiken, kunnen met de nieuwe apps daar naartoe scannen en daar vanaf printen.

“We willen naar simplify en automate”, gaat hij voort. “Uit een IDC-studie blijkt dat bedrijven de komende twaalf maanden vooral willen investeren in accounting, human resources en finance: verwerking van facturen, verwerking van bepaalde documenten binnen processen. Als jullie je daarop concentreert, bereik je een klant makkelijker en begrijpen ze dat Xerox iets meer te bieden heeft met zijn slimme MFP’s dan een machine waarop je alleen maar iets kunt printen.”

Het aanbod zal worden aangevuld met apps van derden, die Xerox onder eigen vlag op de markt brengt. De eerste daarvan, heel binnenkort beschikbaar, is de Translation App. Daarmee scan je een document, vervolgens kies je uit een dertigtal talen, en de machine levert het document af in de taal die je gekozen hebt. “Dit soort ontwikkelingen gaat het belang van apps naar een ander niveau tillen”, sluit Rummens af. “Apps, daarvan ben ik overtuigd, gaan voor jullie nieuwe inkomsten genereren.”

Versant 2100

Speciale aandacht is er voor de Versant 2100, een nieuwe 100 ppm HD-kleurenprinter. Dharminder Biharie, Business Development Manager bij Xerox, geeft er een aparte presentatie over. In de Versant 2100 is door middel van slimme elektronica heel veel geautomatiseerd, waardoor een nog stabieler kwaliteitsniveau bereikt kan worden. Dingen die door de operator werden gedaan, of waar je voorheen zelfs een monteur voor moest laten komen, worden nu door de machine zelf uitgevoerd. Dat gaat om zaken als basiskleurcontrole, automatische papierregistratie en color management. Het is een HD-printer (1200 x 1200 dpi), die zorgt voor nog meer detail in de afdrukkwaliteit. Via een koppeling met internet is ook diagnose op afstand mogelijk en kunnen diverse zaken remote gemonitord worden, waarbij zo nodig proactief kan worden ingegrepen.

Leon Jeuken, Service Director Central Region bij Xerox, is de volgende spreker. Hij vertelt over CSO, de Customer Service Organisatie van Xerox en schetst hoe Xerox de toekomst ziet van serviceverlening. Daarbij wordt steeds meer gebruikgemaakt van op de achtergrond verzamelde (big) data van geconnecteerde Xerox-machines. Serviceverlening vanaf afstand, in samenwerking met de klant, zal toenemen. “Xerox heeft op zijn A3-printers in Nederland een gemiddelde responstijd van vier uur; dat is onderscheidend in de markt”, stelt hij. “Service is cruciaal voor het behoud van klanten, nu en in de toekomst. En goede service begint al bij de ontwikkeling. Aan de Versant is ook door servicemensen mee ontwikkeld, om ervoor te zorgen dat er straks zo weinig mogelijk service op die machine nodig is.”

Jan Peter Bolhuis, directeur van distributeur Service2Sales, sluit de rij. Hij doet uit de doeken hoe zijn bedrijf de Xerox-resellers in de zaal kan helpen hun spullen nog beter te verkopen en biedt de zaal een aantal aansprekende voorbeelden. Hij constateert dat software een steeds belangrijkere tak van sport begint te worden in het hele bereik van de reseller en dat Xerox veel proactiever is dan andere leveranciers in het faciliteren van een platform waarop softwareoplossingen kunnen worden ingezet.

Awards

Het is aan gastheer Wilco van Bezooijen om de succesvol verlopen partnerdag – aan het eind nog opgeluisterd door een af en toe tot grote hilariteit leidende performance van cabaretier Joep van Deudekom – af te ronden. “Alles wat wij hier geïntroduceerd hebben, is voor jullie. Het laat zien dat Xerox niet alleen innovatief is maar ook heel bewust kiest voor het resellerkanaal. Alles wat we hier hebben laten zien, kan door jullie worden verkocht. Daarbij zijn er allerlei nieuwe verdienmodellen in opkomst. Daar liggen kansen, die we samen moeten pakken. Daarbij zullen we de eindklant meer en meer toegevoegde waarde gaan bieden vanuit een gemanagede printomgeving. Zorg dat je dat oppakt, zodat je straks niet de boot gaat missen.”

Het evenement eindigt met de uitreiking van een vijftal awards voor een even zo groot aantal door Xerox geselecteerde succes-cases. De prijzen worden uitgereikt aan Dani Ursem van KNNS, Etienne Croux (DHG), Sander Schram (Amco), Corine Westra - Kolk (Pink Elephant) en Tim van Haagen (Xtandit). Het is een waardige afsluiting van een enerverende middag, aan het begin van een toekomst die de Xerox-reseller weer vele nieuwe mogelijkheden biedt.

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!