Witold Kepinski - 21 oktober 2014

Global e-channel groeit met 76% in 3e kwartaal 2014

Het wereldwijde ecommercekanaal groeide 76% in het 3e kwartaal 2014, concludeert Icecat op basis van bijna een miljard product data-sheet downloads. De EU, China en de VS versterken hun leidende positie als belangrijkste ecommercemarkten. Computers vormen online de belangrijkste categorieen. waarbij pc’s sterk profiteren van het herstel in investeringen in werkplekautomatisering. Apple, Lenovo en Acer zijn de merken die het herstel van de computerindustrie leiden. Een interessante opkomende categorie - afzuigkappen - wordt gedomineerd door het Nederlandse Itho.

Activiteit Ecommercekanaal groeit 76% in 3e kwartaal 2014
Het wereldwijde ecommercekanaal zette in Q3-2014 haar snelle groei voort. Datasheet Downloads namen toe met 76% en het aantal aangesloten channel partners nam toe met 24%. Er is een consolidatietrend in de typen gebruikersplatformen, een technische ontwikkeling. In Q3-2014 faciliteerde Icecat een recordaantal van 966 miljoen productdatasheet-downloads voor 9.247 verschillende merken in 157 landen. Een datasheet bevat gestandaardiseerde productspecificaties en rich media in zover toegestaan door de merken. Het aantal gemeten merken nam toe met 36% en het aantal ondersteunde categorieën groeide 16%.

EU, China en VS sterker in top 20 ecommercemarkten

Kijkend naar onze samengestelde score voor veranderingen in data-sheet downloads en gebruikersaandelen, zien we de sterkste relatieve verbetering in Polen (+9,7%), Nederland (+7,2%) en Duitsland (+7,2%). China is de snelstontwikkelende Oost-Aziatische markt in deze Icecatindex. Geen grote verrassing. Russia valt in het 3e kwartaal buiten de Top 20, vanwege de economische vertraging in de nasleep van de Oekraïnecrisis. Het aandeel van Zweden valt ligt terug (-0.3%) in de samengestelde index vanwege een shake-out en consolidatie van haar ecommercesector.

Samenvattend vormen het EU-gebied, China en de VS de top 20 ecommercemarkten.

Apple, Lenovo en Acer leiden herstel computersector

In de top 10 echannel-merken, boeken Apple (+419%), Lenovo (+271%) en Acer (+120%) de grootste vooruitgang in productdatasheet-downloads op jaarbasis in het 3e kwartaal 2014. De computerfabrikanten beleven een herstel van de investeringen in workplekautomatisering. Apple specifiek heeft haar iPhone5 smartphones met succes geïntroduceerd, en beleeft hoogtijdagen. Lenovo is naar plek 2 gesprongen in het wereldwijde e-channel, ten koste van nummer 3 Philips. Lenovo heeft Samsung en het getroebleerde Sony uit de pc en notebook categorieën verdreven. Deze shake-out in computer manufacturing is kritiek voor het herstel van gezonde marges in deze industrie, ook voor ecommerce-kanaalkoning HP (+102%), die zich opmaakt voor een splitsing van haar bedrijf. Nummer 3, Philips, heeft voor het eerst last van vertraging in haar ecommerce-ontwikkeling (-16%). Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een vertraging in marktintroducties vanwege rationalisatie en voorbereiding op de afsplitsing van haar Lichtdivisie. 

De snelst groeiende Echannel-merken in Q3 2014 zijn respectievelijk de Doe Het Zelf-leverancier Proxxon, netwerkfabrikant Blackbox en smartphone accessoire-merk MusicSkins. Apple is het enige topmerk die snel genoeg groeit in het ecommercekanaal om eveneens in deze top 10 aanwezig te zijn.

Pc’s/Workstations profiteren van toegenomen investeringen in werkplekken

De meest significante ontwikkeling qua categorieën in Q3-2014, is het herstel van de markt voor  workplekautomatisering, zoals zichtbaar bij pc’s/workstations (+381%) en colocatiediensten (+274%). Andere opvallende trends zijn de toegenomen tractie bij afzuigkappen (+371%) en smartphone skins & prints (+20.330%). Eén ding is duidelijk geworden: de pc is te vroeg doodverklaard, ondanks de notebook- (+127%) en tabletrevoluties (+125%).

Wanneer de economische cyclus positief is en investeringen in workplekautomatisering omhoog schieten, dan wordt er meestal relatief minder in lapmiddelen (componenten) gedaan. Dit is inderdaad zichtbaar in het achterblijven van de vraag naar geheugenmodules (+7%), en andere systeemcomponenten in het 3e kwartaal.Itho domineert afzuigkappen

Het merk wat het meeste voordeel heeft bij de toegenomen populariteit van afzuigkappen is het Nederlandse Itho. De drie populairste producten in deze categorie zijn de Itho D7170, D7175 en D7185. De D7170 heeft een afzuigkracht van 500 m2/uur en kan aangeschaft worden vanaf 1102 EUR. De D7185 is de high-end-versie van de drie met een afzuigkracht van 840 m2/uur en een robuuster ontwerp (34.5 kg).

WK

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!