Redactie - 05 november 2014

Kunt u zich UC veroorloven? Ja, dat kunt u!

Het implementeren van een oplossing voor geïntegreerde communicatie (UC) biedt legio voordelen, voor klanten, business partners, medewerkers en niet te vergeten, de IT-afdeling. Alles draait om de mogelijkheid om te kunnen samenwerken; waar en wanneer dan ook en via elk apparaat. Veel organisaties denken echter toch dat het verwerven van deze voordelen een gat zal slaan in hun budget, en dat hun bestaande infrastructuur moet worden omgegooid. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van UC-implementatie en cloudtechnologieën waarmee UC-as-a-Service kan worden geboden, maken UC nu ook bereikbaar voor organisaties die voorheen vanwege de vereiste investeringen die mogelijkheid niet hadden.

UC wordt vaak geprezen omdat het de mobiliteit vergroot en BYOD mogelijk maakt waardoor medewerkers bijzonder flexibel kunnen werken en toch altijd verbonden zijn. Iets wat vele bedrijven toejuichen, omdat de flexibiliteit en responsiviteit van medewerkers de concurrentiekracht van het bedrijf bevordert.  

UC verandert het speelveld en dat gaat verder dan alleen mobiliteit
De revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van consumentenapparaten en sociale platformen zorgen ervoor dat we steeds meer verwachten van de manier waarop we kunnen communiceren en samenwerken in ons werk. Medewerkers weten precies welk communicatiemiddel ze voor specifieke berichten en binnen een bepaalde context moeten gebruiken, of het nu gaat om e-mail, video, audio, chatten of het delen van documenten. Ze vragen om optimaal te kunnen samenwerken en informatie te kunnen delen met klanten, partners en medewerkers via het meest geschikte hulpmiddel op het meest geschikte apparaat, op basis van BYOD. 

In plaats van de kracht en de mogelijkheden van deze hulpmiddelen te negeren, en de risico's die het verzenden van bedrijfsgegevens via onbeveiligde apparatuur met zich meebrengt te negeren, zouden bedrijven er juist goed aan doen om het principe te omarmen. Om ervoor te zorgen dat zij de controle houden tijdens het hele proces.  

En daar komt UC om de hoek kijken. Maar zijn de instapkosten niet te hoog?

Capex of Opex - de meningen blijven verdeeld
Bedrijven en IT-afdelingen zijn er nog steeds niet over uit welke benadering de beste is: een Capex- of een Opex-model. Levering via de cloud heeft de hulpmiddelen voor UC weliswaar al toegankelijker gemaakt, maar het is zaak dat bedrijven erkennen dat het kiezen van de juiste oplossing, in-house, gehost of juist een hybride oplossing, moet worden gebaseerd op de verschillen tussen bedrijfsbehoeften en bedrijfsprocessen. 

De cloudbenadering - een pay-as-you-go model
De huidige cloudoplossingen bieden meer keuze en bedrijven kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor een model waarin ze alleen betalen voor wat er wordt verbruikt. De noodzaak voor investeringen vooraf is daardoor niet meer zo groot en dat heeft UC een stuk laagdrempeliger gemaakt. En dat heeft er weer voor gezorgd dat kleine en middelgrote bedrijven nu meer mogelijkheden hebben om UC te implementeren en de concurrentie aan kunnen gaan met grotere ondernemingen. 

Een van de belangrijkste voordelen voor veel bedrijven die UC via de cloud willen implementeren, is de grote schaalbaarheid van een dergelijke oplossing. Bedrijven kunnen dus gebruikmaken van een op maat gemaakte service, zonder het gevaar van verspilling van resources of bedrijfsmiddelen die ongebruikt blijven. Het pay-as-you-go model is bijzonder geschikt voor situaties waarin een bedrijf zijn UC-oplossing moet uitbreiden om groei te kunnen bijbenen of flexibel moet zijn op basis van fluctuerende vraag. Een dergelijke oplossing is bijzonder snel te implementeren en eenvoudig in gebruik in vergelijking met oplossingen op locatie, en deze factoren zullen hoogstwaarschijnlijk zwaar meewegen bij het bepalen van een toepasselijke UC-oplossing, omdat bedrijven kostbare en tijdrovende infrastructuurupgrades willen voorkomen.  

Een ander groot voordeel dat ervoor zorgt dat bedrijven UC-as-a-Service eenvoudiger, sneller en kostenefficiënter kunnen implementeren, is virtualisatie. Door gebruik te maken van één server met verschillenden applicaties in een virtuele omgeving kunnen bedrijven aanzienlijk besparen op de kosten. Ze hoeven niet meer een veelheid aan servers in te zetten en kunnen toch profiteren van een gestroomlijnde netwerkarchitectuur.

Niet iedereen heeft baat bij de cloud
Levering via de cloud is voor vele organisaties een geweldige oplossing, maar men moet niet vergeten om de voordelen af te wegen tegen de nadelen. De verminderde controle over gevoelige financiële, zakelijke en klantgegevens blijft een risico vormen. Ook blijkt bij cloudservices dat het lastiger is om te voldoen aan specifieke wet- en regelgeving en dat is een punt van zorg voor bedrijven die werkzaam zijn in markten of regio's waar strengere regels gelden en de bescherming van gegevens juridisch wordt vereist.

Met een UC-oplossing op locatie zijn bedrijven bovendien niet afhankelijk van de innovatie- en ontwikkelingssnelheid van de serviceprovider en ze kunnen hun lokale oplossing helemaal naar wens modelleren op basis van toepassings- en bedrijfsbehoeften.

En sommige bedrijven zweren nou eenmaal bij een Capex-model. 

Maar is UC dan niet te duur? NEE!
Dankzij technologische innovaties zijn de kosten voor UC aanzienlijk lager geworden en dat zorgt ervoor dat communicatieoplossingen kostenefficiënter geleverd kunnen worden, ongeacht of gebruik wordt gemaakt van de methode via de cloud of die op locatie. 

Zoals eerder gezegd, biedt levering via de cloud meer mogelijkheden en flexibiliteit wat betreft de uitgaven, maar ook het implementeren van in-house UC-oplossingen is tegenwoordig makkelijker te realiseren; zonder dat het totale systeem vervangen hoeft te worden. Met de juiste technologische oplossing kunnen bedrijven hun huidige communicatie-infrastructuur behouden. Zo beschermen ze hun bestaande investeringen en kunnen tegelijkertijd nieuwe apparatuur, diensten en UC-toepassingen probleemloos integreren. En omdat deze technologie kan worden ontwikkeld met behulp van open standaarden, is hij compatibel met een verscheidenheid aan besturingssystemen en apparaattypen. Onze eigen OpenTouch-oplossing omvat een flexibel model waarin gebruik wordt gemaakt van SIP en kan daardoor naadloos worden toegepast in omgevingen met producten van meerdere leveranciers. 

De keuze is aan u
UC kan nu kostenefficiënt worden gerealiseerd, via de cloud of op locatie. Er valt veel te zeggen voor zowel een Opex- als een Capex-model, maar de keuze die u maakt, hangt af van uw toekomstplannen en welke richting u op wilt met uw bedrijf. 

Kies de technologie en de leveringsmethode die het beste bij u past en kijk daarbij naar uw bedrijfsbehoeften en niet alleen naar de prijs.

Manish Sablok, hoofd Marketing voor Midden-, Noord- en Oost-Europa bij Alcatel-Lucent Enterprise

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!