Redactie - 11 november 2014

Het grote Wifi-experiment

Wifi ontstond ooit als draadloze technologie om kasregistratieproducent NRC een concurrerend voordeel te geven. Een medewerker opperde dat er een technologie moest komen om kassa’s draadloos met het computersysteem van een winkel te verbinden en zo het boren van grote gaten (ten behoeve van de bedrading) in de mooie winkelvloer te minimaliseren. Wifi in 2014 heeft een heel andere betekenis (met alle gevolgen van dien).

Vandaag de dag doen consumenten werkelijk ‘alles’ voor gratis Wifi. Of je nu in een bar, hotel of in een zakelijke omgeving zit: ‘Wat is de Wifi-toegangscode?’ is de meest gestelde vraag. Om de roekeloosheid van consumenten aan te tonen die de terms & conditions voor gratis Wifi-gebruik altijd accepteren, heeft F-Secure onlangs een experiment in hartje Londen uitgevoerd. Een eenvoudige hotspot die nog geen 200 euro kostte om in elkaar te zetten, stelde voorbijgangers in staat zich op het ‘Free Wifi’-netwerk aan te sluiten. In een kort tijdsbestek werd 32mb aan data verzameld en werden 53 internetdiensten gebruikt.

De uitkomsten van het experiment liggen in lijn met de manier waarop onze samenleving in elkaar zit: we verwachten wel gratis online diensten, maar waarderen data niet zoals het zou moeten. Het Ofcom Communications Market Report 2014 concludeerde dat meer dan 75% van de mensen niet bezorgd is over de beveiliging van openbare Wifi-netwerken. Deze lakse houding die consumenten erop nahouden zou een belletje moeten doen rinkelen bij organisaties die hun medewerkers toestaan eigen toestellen op het bedrijfsnetwerk te gebruiken.

Bring Your Own Device (BYOD) is op de werkvloer allesoverheersend. Medewerkers morsen niet alleen hun eigen data, maar ook die van hun werkgever. Daarnaast is zwakke mobiele beveiliging (zowel in technologie als gedrag) van organisaties een makkelijk doelwit. Waarom zou een cybercrimineel het belangrijkste netwerk van een bedrijf (met een gedegen beveiliging) aanvallen, wanneer een paar deuren verderop in een bar medewerkers van hetzelfde bedrijf met hun toestel online komen?

Europol onderstreept het belang van veilige Wifi-verbindingen en zegt dat consumenten VPN’s zouden moeten gebruiken om zo hun beveiliging en online privacy te garanderen. Het bedrijfsleven heeft toch heel veel gevoelige data te verliezen? Het versleutelen van het verkeer op mobiele toestellen kan catastrofale consequenties voorkomen. Het opleiden van het personeel met betrekking tot mobiel gedrag is belangrijk, maar de urgentie van deze boodschap zal niet bij iedereen doordringen. Als dat wel het geval was, zou het aantal mensen dat een bijlage opent, afkomstig van een onbekende bron, toch heel klein moeten zijn?

Daarom: bedrijven zouden technologieën moeten omarmen die BYOD-programma’s ondersteunen en waarmee beschamende situaties worden voorkomen.

Door: Allen Scott, Managing Director F-Secure, Verenigd Koninkrijk en Ierland

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!