Wouter Hoeffnagel - 12 november 2014

B2B wacht digitale versnelling in 2015

De technologie die we gebruiken is vandaag de dag in staat onderling samen te werken, wat een overkoepelende strategie in de digitale transitie van B2B-organisaties faciliteert. Deze integrale aanpak van het digitale landschap wordt één van de zeven belangrijkste B2B-trends van 2015.

Dit voorspelt Marc Woesthuis, Managing Director en eigenaar van internetbureau TriMM. “Tegelijkertijd is het belangrijk dat we de persoonlijke benadering niet uit het oog verliezen in al dat digitale geweld.” Woesthuis ziet zeven onderwerpen als het aankomt op de digitale versnelling voor B2B in 2015.

1. De integrale benadering
De ene groep selecteerde de tools voor direct marketing, een andere groep zette de webshop op en een derde groep was bezig met de corporate site. “Koplopers in de digitale revolutie bij bedrijven werkten de afgelopen jaren noodgedwongen op eilandjes, omdat integrale oplossingen simpelweg nog niet voorhanden waren. Daar gaan we het komende jaar een enorme verschuiving in zien”, aldus Woesthuis. Hij verwacht dat bedrijven in 2015 steeds vaker zullen kiezen voor een integrale benadering en vanuit een overkoepelende strategie te werk gaan. “De customer journey wordt op een eenduidige manier langs alle touchpoints geleid, zodat de klantervaring consistent en eenvoudiger wordt.”

2. Samenwerkende tools
Deze integrale benadering wordt mogelijk dankzij tools die steeds meer onderling compatibel zijn. Data en tools hoeven niet langer van hetzelfde platform afkomstig te zijn om goed te kunnen samenwerken. Systemen worden steeds opener en tools van bijvoorbeeld Oracle, Adobe en Salesforce zijn eenvoudiger te integreren. Ook de B2B-sector profiteert van deze wereldwijde trend. Woesthuis: “Bedrijven kunnen hierdoor veerkrachtiger en wendbaarder zijn en hoeven niet complete systemen te vervangen als ze nieuwe tools willen integreren. Industriesectoren kunnen zich veel sneller ontwikkelen dan een aantal jaar geleden, omdat ze makkelijker stappen kunnen maken in digitale business development en business creation. Het is dankzij deze ontwikkelingen mogelijk om in veel kortere tijd nieuwe business te creëren en ontginnen.”

3. We vertrouwen de cloud
“Hadden we aanvankelijk nog onze twijfels over de beveiliging en de betrouwbaarheid van applicaties en data in de cloud, inmiddels zijn de grootste imagoproblemen verholpen en wordt het gebruik van cloudgebaseerde tools door B2B-bedrijven steeds meer geaccepteerd. Issues met betrekking tot veiligheid en data-integriteit zijn nu goed geregeld en daarmee staan de seinen op groen om de tools voor het hele bedrijf in te zetten”, vervolgt de Managing Director van TriMM. Nu de cloud als veilig en betrouwbaar wordt ervaren, wordt structureel gekeken naar de optimale inzet van cloudgebaseerde tools en de wijze waarop deze tools bedrijven kunnen helpen meer snelheid en flexibiliteit te realiseren.

4. We verbinden steeds meer met ‘dingen’
Internet of Things (IoT) is een thema waar volgens Woesthuis in 2015 aanzienlijk meer belangstelling zal zijn. IoT is de derde fase waar het internet doorheen gaat. De omzet uit IoT wordt naar verwachting groter dan de omzet uit mobiel in onze sector. De wereld van technologie, productdesign en marketing smelt samen. Hierin veroorzaakt de Industrial Internet of Things (IIoT) een sterke groei. Aan operationele technologie (embedded technologie en machine technologie) wordt 80% meer uitgegeven dan aan IT. IIoT brengt deze werelden volgens Woesthuis bij elkaar, waarbij digitale sales en marketingactiviteiten met business modellen komen waarmee nieuwe markten kunnen worden bediend.

5. Houd het persoonlijk
De bankensector in Nederland was koploper als het ging om de digitale transitie, maar raakte in het proces het persoonlijke contact met de klanten kwijt. Particulieren weten vaak niet meer bij wie ze nou terecht kunnen voor hun bankzaken, wat Woesthuis een slechte ontwikkeling noemt. Voor veel bedrijven in de B2B-sector is het verdienmodel in hoge mate afhankelijk van het onderhouden van persoonlijke contacten. Deze partijen doen er volgens de Managing Director dan ook goed aan hier rekening mee te houden op het moment dat via het digitale kanaal zaken worden gedaan. Woesthuis: “Zorg ervoor dat relaties een persoonlijk gevoel houden bij het contact met het bedrijf, want een klant die zich alleen gelaten voelt in een nieuwe maar onpersoonlijke interface, blijft niet lang klant.”

6. Eenduidigheid wordt steeds belangrijker
Nu een geïntegreerde benadering van het digitale landschap mogelijk is, wordt het steeds belangrijker dat bedrijven een eenduidige klantbeleving realiseren. “Wat je in de offline wereld doet, moet je ook doen in de online wereld.” Alle kanalen moeten dezelfde uitstraling en boodschap hebben. “Of het nou gaat om feedback van klanten of de manier waarop je contact met elkaar hebt, het moet dezelfde ervaring bieden. Een onpersoonlijke benadering van klanten via het digitale kanaal zal net zo min goed uitpakken voor je organisatie als een onpersoonlijke benadering in een winkel.”

7. Een kwestie van verhalen vertellen
Puur een product leveren is allang niet meer voldoende. Bedrijven moeten zich volgens Woesthuis onderscheiden met een persoonlijke aanpak, die inhoud geeft aan hun merk. In de dialoog met de klant of prospect zouden verhalen verteld moeten worden om de interesse te krijgen en vast te houden. Het gaat hierbij om verhalen die zowel eerlijk als authentiek zijn, maar ook de juiste diepgang hebben. Steeds meer B2B bedrijven zien dit volgens Woesthuis in en gaan hier in 2015 een slag in maken.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!