Redactie - 14 november 2014

Hoe verkoop je een datacenter-optimalisatieoplossing?

Hoe verkoop je een datacenter-optimalisatieoplossing aan een klant? Wijs je op de voordelen op het gebied van koeling? Of leg je het accent op het verminderen van de downtime? Je kunt ook kiezen voor beveiliging als belangrijk issue en benadrukken dat nieuwe datacentertechnologie bijdraagt aan meer veiligheid. Dit zijn inderdaad echte voordelen van de nieuwste technologieën en het is een goede zaak als je deze onder de aandacht brengt van een klant. Toch denk ik dat er nog betere manieren zijn om een klant te overtuigen.

Wanneer ik met partners praat, probeer ik duidelijk te maken dat datacenter-optimalisatie meer is dan het leveren van een oplossing voor verschillende losse uitdagingen. Zo’n oplossing moet bijdragen aan de transformatie die op dit moment nodig is binnen organisaties om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Als dit type oplossingen op een juiste manier geïmplementeerd wordt, is het mogelijk een strategisch IT-platform te creëren, dat kan bijdragen aan groei en winst. Hoe doe je dat als reseller?

Kosten en omzet

De eerste stap is het wijzen op de mogelijkheden om met behulp van optimalisatie de operationele kosten in het datacenter te reduceren. Naast omzetgroei is kostenreductie een van de belangrijkste doelen van een organisatie. Daarnaast zijn kosten en omzetgroei zeer nauw met elkaar verbonden. Door het datacenter te optimaliseren, komt kapitaal vrij waarmee je innovatie kunt stimuleren en de concurrentiekracht kunt versterken.

Innovatie

Met datacenter-optimalisatie kun je op verschillende terreinen kosten besparen: van het consolideren van de dataverwerking en de storageomgeving tot aan het creëren van een gedeelde omgeving voor applicaties en het verwerken van data in een private cloud. Je vervangt allerlei verschillende hard- en softwareproducten voor een overzichtelijk en efficiënt ingericht datacenter met goed geïntegreerde oplossingen, die innovatie versnellen en kosten verlagen. Daardoor komt geld vrij voor nieuwe zakelijke initiatieven.

Snel en efficiënt

Hoe krijg je die boodschap voor het voetlicht? Volgens mij door te wijzen op de voordelen van een complete en vergaand geïntegreerde technologiestack, waarbij alle onderdelen ontworpen zijn om met elkaar samen te werken. Zo bouw je aan een infrastructuur die sneller en efficiënter is en de business beter ondersteunt.

Amazon

Een snellere infrastructuur zorgt voor een snellere website, snellere klantenservice en snellere orderverwerking en facturering. Het is geen toeval dat Amazon – met zijn geoptimaliseerde datacenter – voortdurend een uitstekende klantbeoordeling krijgt. Kortom, een geoptimaliseerd datacenter helpt organisaties bij hun transformatie van reactief naar proactief. Het gaat bij datacenteroptimalisatie dus om veel meer dan het aanpakken van enkele technische hoofdpijndossiers. Het gaat om de twee kerndoelen van iedere organisatie: meer omzet en minder kosten.

Bas Diepen, Alliance & Channel Director Benelux bij Oracle

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!