Wouter Hoeffnagel - 13 november 2014

Autofabrikanten lanceren gezamenlijk privacybeleid

Privacy wordt de meeste sectoren steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven zijn dan ook actief bezig zeker te stellen dat zij zorgvuldig omspringen met de privacy van klanten. Een voorbeeld hiervan zijn autofabrikanten, die via een alliantie een privacybeleid hebben opgesteld voor de ‘connected car’.

Auto’s worden uitgerust met steeds meer sensoren, waarmee data wordt verzameld over de voertuigen. Deze data kan eenvoudig met de autofabrikanten worden gedeeld, aangezien steeds meer auto’s voorzien zijn van 4G-connectiviteit. De data kan via het mobiele netwerk dus worden doorgestuurd naar servers van de fabrikanten. Privacy speelt hierbij natuurlijk een belangrijke rol.

Auto Alliance
De autofabrikanten BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen en Volvo zijn allen lid van de Auto Alliance. Via deze alliantie hebben de bedrijven een privacybeleid ontwikkeld gericht op dit soort connected cars. Het beleid wordt gedeeld met klanten via de website van de bedrijven en de gebruikershandleiding die bij nieuwe auto’s wordt geleverd.

De fabrikanten beloven in het beleid de beveiliging van gevoelige informatie over klanten prioriteit te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan locaties waar klanten met hun voertuig zijn geweest. De fabrikanten melden behoefte te hebben aan duidelijke richtlijnen voor het delen van informatie. Deze richtlijnen moeten specificeren welke data met welke partijen mag worden gedeeld.

Vanaf 2017 van kracht
De nieuwe privacyregels zijn overigens niet direct van kracht. Het rapport moet betrekking hebben op alle modellen die de autofabrikanten vanaf uiterlijk 2017 op de markt brengen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!