Redactie - 26 november 2014

SAP helpt markt te ontwikkelen met Design Thinking

Met ICT is vaak veel meer te doen dan op het eerste gezicht mogelijk lijkt. Organisaties kunnen met de nieuwste technologische middelen de verkoop doen stijgen. Maar dan moeten zij wel de juiste ideeën hebben over hoe zij klanten beter van dienst kunnen zijn. De methode ‘Design Thinking’ helpt hierbij doordat organisaties buiten de platgetreden paden komen. “Dat betekent wel dat partners ook met vertegenwoordigers van de business om de tafel moeten zitten. Het is een andere manier van werken met vaak verrassende resultaten”, zegt Jeffrey Raskeyn (foto), Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP Nederland.

Eén van de belangrijkste veranderingen in het IT-landschap is, volgens Raskeyn, dat het niet meer om de moertjes en nippeltjes, ofwel de bits en bytes gaat. Het gaat om de resultaten van die techniek. Zijn collega Mark Raben,Head of Customer Innovations, valt hem bij. “Wat het meeste opvalt, is dat de invloed van software veranderd. Voorheen spraken we te vaak over de vernieuwing van de automatisering zelf. Nu gaat het om de inzet van informatietechnologie om andere bedrijfsmodellen in te richten of nieuwe markten aan te boren. Eerst lag de focus op de vernieuwing van IT, nu gaat het om innovatie door IT. Dat vereist een wezenlijk andere benadering van klanten door partners. ”Sinds enige jaren gebruikt SAP zelf de methode Design Thinking om baanbrekende ideeën met haar klanten te genereren. Verder gebruikt SAP Design Thinking om richting te geven aan de producten en diensten die het bedrijf zelf ontwikkelt.

Innovation Center

Raskeyn wijst in dit verband ook naar het Innovation Center van SAP. Dit is het bedrijfsonderdeel van het softwarehuis, dat de geestdrift van een startende onderneming koppelt aan de decennialange ervaring die SAP rijk is. De eindgebruiker staat hier centraal. En heeft natuurlijk dus ook een stem in het werk dat het Innovation Center uitvoert. “Het gaat om samenwerking. In het centrum werken we met klanten met wie wij al jarenlang een innige relatie hebben; groot en klein. Maar ook met start-ups die nog helemaal geen SAP software gebruiken. Wij willen weten waar hun behoeften liggen; zo kom je tot gezamenlijke vernieuwing. Die aanpak kunnen partners ook doorvoeren: samen met de klant tot een vernieuwende inzet van IT komen. Uiteraard zijn wij bereid hierin een ondersteunende rol te spelen. Samenwerking is cruciaal.”

Voetbal

De jongste technologische ontwikkelingen van SAP vinden we bij mobile computing met het SAP Mobile Platform, cloud computing met eigen datacenters en cloud ready software, en het snel analyseren van grote hoeveelheden gegevens met het in-memory platform SAP HANA. “Maar het gaat niet om de technologie”, zegt Raskeyn. “Het gaat om wat je ermee kunt doen. Dat zien we aan de voorbeelden die worden ontwikkeld in het innovatiecentrum. Zoals een applicatie die heel snel gegevens over sporters kan analyseren. Het Duitse voetbalteam op de wereldkampioenschappen in Brazilië gebruikte dit om de prestaties te verbeteren. Maar het is ook inzetbaar om gegevens over sporters aan fans te presenteren, zodat zij nog meer plezier aan de wedstrijd beleven.

Zelf invullen

Bij de gebruikelijke bedrijfssoftware zoals ERP is het duidelijk, zo legt Raben uit: "Dan heb je gewoon een pakket met bepaalde functionaliteit. Die kun je uitbreiden, of op een bepaalde manier inrichten, afhankelijk van de behoefte van de organisatie. Dat is geen sinecure en we hebben de hulp van partners hier vaak hard bij nodig. Met mobile en cloud ligt dat anders. Het gaat hierbij niet om een pakket, maar om een platform. Juist hierbij moeten partners goed nadenken over de rol die zij daarbij kunnen vervullen."

"Neem VeliQ”, vervolgt Raskeyn. “Deze partner heeft zich van meet af aan gericht op het vergemakkelijken van mobiel werken. Dat hebben ze gecombineerd met cloud computing. Op basis van het SAP Mobile Platform hebben ze zelf MobiDM ontwikkeld. Dit is een manier om in de cloud mobiele apparatuur te beheren. Ze bieden klanten de mogelijkheid om greep op de apparatuur te houden en combineren dit met de voordelen van de cloud. De oplossing is laagdrempelig in gebruik, klanten hebben geen technische hogeschool nodig om ermee te werken, en de oplossing is tegen lage kosten beschikbaar."

Keuze maken

Raben geeft aan dat mobile en cloud prioriteit hebben bij SAP als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Zo heeft het concern verscheidene vormen voor bedrijfssoftware geschikt gemaakt om via de cloud te gebruiken. Denk hierbij aan SAP All-in-One en Business byDesign.

Het is dan aan de partner of hij gebruik wil maken van de cloud-dienst die wij zelf aanbieden, of dat ze zelf een cloud-platform inrichten voor klanten. Raskeyn: "Ctac implementeert bijvoorbeeld Business byDesign met gebruikmaking van de public cloud van SAP. We zien bij onze huidige partners dat ze zich specialiseren, en daar succesvol mee zijn. Met generieke oplossingen maakt een partner immers geen verschil. Ze hebben zich vaak ook gericht op bepaalde sectoren, zodat ze hun kennis verdiepen over de bedrijfsprocessen die in deze specifieke markten plaatsvinden. Ze bieden dan zelf een cloud-toepassing aan."

Moeite

Raskeyn merkt in de praktijk dat de partners, maar ook hun klanten, moeite hebben met de vraag hoe zij het beste kunnen inspelen op de nieuwe ontwikkelingen. "Het gaat daarbij zoals gezegd niet zozeer om de techniek. Het gaat om de impact die dergelijke oplossingen kunnen hebben op de bedrijfsvoering en het concurrentievermogen. We hebben speciale programma's ingericht om onze partners daarbij te helpen."

Partners over SAP

Partners zijn te spreken over het Design Thinking concept van SAP. Henny Hilgerdenaar, CEO van Ctac: “In de loop der jaren hebben we veel ervaring opgedaan in verschillende sectoren: van manufacturing tot real estate en van retail tot wholesale. We kennen die branches dus als geen ander. Dat maakt dat we SAP-producten heel gericht kunnen afstemmen op onze klant. We ontwikkelen zelf bijvoorbeeld templates voor SAP HANA met geoptimaliseerde scenario’s. En hierbij kunnen we altijd rekenen op de ondersteuning van SAP.”

Frans Dagelet, directeur commercie bij Indicia: “Indicia heeft gekozen om puur de cloud-oplossingen voor klanten te willen realiseren. Door de continue investering van SAP in de cloud HCM kan Indicia haar domeinkennis optimaal inzetten om waarde te creëren. De waarde van SAP en Indicia's partnership wordt hiermee in elke case weer aangetoond.”

Martin Hoost, directeur bij Intenzz Nederland: “Innoveren is meer dan implementeren van nieuwe techniek. Het biedt de mogelijkheid om innovatieve ideeën op te doen en nieuwe paden te verkennen. Dit vraagt om een volledige andere visie op klanten, bedrijfsprocessen en IT. Daarom is de Intenzz Proof of Value Approach gebaseerd op het Design Thinking concept van SAP. Samen met SAP hebben wij deze methodologie omarmt om samen te werken aan een optimale customer experience. “

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!