Wouter Hoeffnagel - 03 december 2014

i-NUP is eind dit jaar afgerond

De implementatieagenda Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (i-NUP) is eind van het jaar afgerond. Onder regie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) hebben het Rijk, uitvoeringsorganisaties, gemeenten en leveranciers de basis voor een digitale infrastructuur gelegd, waarmee overheden nu zelf aan de slag kunnen om hun (digitale) dienstverlening te verbeteren.

Overheidsorganisaties moeten de digitale infrastructuur gaan gebruiken om gegevens beter met elkaar uit te wisselen en hun dienstverlening digitaal, betrouwbaar en veilig aan te bieden. i-NUP integreert veel los van elkaar staande basisregistraties in een samenwerkend stelsel. Dit blijkt te werken. Zo is het gebruik van de Basisregistratie personen (de opvolger van de Gemeentelijke Basisregistratie) sinds 2010 verdrievoudigd, van bijna 20 miljoen naar ruim 60 miljoen berichten per half jaar.

‘Betere service en meer gemak’
Minister Plasterk van BZK bedankte vandaag tijdens het slotevenement i-NUP en Operatie NUP alle betrokkenen voor de resultaten van de afgelopen vier jaar. “Door hierin op te trekken als één overheid kunnen we mensen een betere service en meer gemak bieden. Blijf vooral samenwerken aan een betere dienstverlening.”

De regie over de opgeleverde digitale infrastructuur is in handen van de Digicommissaris (de Nationaal Commissaris Digitale Overheid). Naast het voeren van regie zorgt de Digicommissaris er ook voor dat meer overheidsorganisaties aansluiten op de infrastructuur en er meer gebruik van wordt gemaakt. Dit is een belangrijke voorwaarde voor Digitaal 2017: de rijksbrede ambitie van een betere digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven. Zo moet er uiterlijk eind 2017 één digitaal loket zijn voor zowel burgers als bedrijven, van waaruit digitale zaken (al dan niet via toeleiding) afgehandeld kunnen worden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!