Witold Kepinski - 08 december 2014

Microsoft helpt partners met verkoop Office 365 en opzetten cloud verdienmodel

Microsoft Office 365 biedt voor channel partners niet alleen een pure productverkoop, maar ook upsale kansen met diensten zoals met managed services. Dit valt op te maken uit gesprekken met Microsoft medewerkers en partners.

Microsoft zegt zich in te zetten om resellers te helpen met de verkoop van Office 365. Partners kunnen hierdoor een winstgevende business met het Microsoft cloud aanbod doen. Partners kunnen ook rekenen op het Microsoft Finance team. Microsoft leidt controllers op om workshops met partners te organiseren. Ze adviseren partners hoe ze binnen bijvoorbeeld drie jaar een winstgevende model kunnen opzetten. Microsoft wil zo een interessant framework bienden hoe partners een winstgevend verdienmodel kunnen opzetten. Partners verkopen hierbij on-premise en via de cloud, want klanten kiezen voor een hybride cloud, aldus Microsoft.

Microsoft verwacht dat Office365 nog meer wordt gebruikt, net als andere cloud software. De meeste klanten gebruiken al cloudoplossingen, zoals Dropbox, Salesforce.com, Microsoft OneDrive, LinkenIn en Facebook. Met Office 365 kunnen organisaties hun productiviteit verbeteren. Klanten kunnen eerst de software uitproberen door Office 365 ProPlus te gebruiken. Office 365 ProPlus is te gebruiken naast eerdere Office-versies, zodat medewerkers op soepele manier kunnen overstappen. Upgrades verlopen ook soepel. Er wordt namelijk rekening gehouden met aanpassingen, en (Excel) add-ins en gegevensbestanden worden automatisch geladen, aldus Microsoft.

Productivity services

Voor resellers biedt Office 365 upsale kansen zoals met het aanbieden van managed services, aldus Microsoft. Bijvoorbeeld desktop management voor het beheer van verschillende devices zoals pc’s, notebooks, tablets en smartphones. Systeem integratoren kunnen hun ‘productivity services’ verkopen het uitrollen van Office 365 bij hun klanten. Ze kunnen daarna hun klanten helpen productiever te werken door ‘best practices’ te omarmen. De business managers die Office 365 aanschaffen willen dat werknemers volledig productief zijn, aldus Microsoft.

Born in the cloud partners

Microsoft verwacht dat resellers aan steeds meer verschillende IT-beslissers verkopen. Sommige resellers kunnen dat al goed doen, sommige kunnen dat bijna en anderen zijn alleen nog gefocused op de beslissers in de IT-afdeling. Microsoft heeft nu verschillende partners; de ‘established partners’ en de ‘born in the cloud partners’ die vaker Office 365 aan andere beslissers verkopen. De born in the cloud partners zijn vaak klein en zeer flexibel, sommige hebben eerder met Google gewerkt en bouwen nu hun business verder uit met Microsoft software. Microsoft is blij met de verschillende partners die samen veel kennis aan klanten bieden. Als partner moeten ze de legacy van een klant kennen en weten wat een private, public en hybride cloud is. Veel van de cloud partners moeten een hybride cloud bieden, wat grote bedrijven kiezen voor hybride omgevingen. Daarbij halen de partners de meeste winst met het bieden van managed services, bijvoorbeeld door een combinatie van Azure en Office 365 of Power BI for Office 365, aldus Microsoft.

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!