Witold Kepinski - 15 december 2014

Gartner: Verkoop smartphones stijgt wereldwijd met 20 procent

De verkoop van smartphones steeg in het derde kwartaal van 2014 wereldwijd met ruim 20 procent naar 301 miljoen eenheden. Smartphones hebben nu 66 procent marktaandeel in de totale markt voor mobiele telefonie. Over heel 2014 worden er 1,2 miljard smartphones verkocht, aldus Gartner.

De verkoop van gewone mobieltjes zakte met 25 procent omdat steeds meer mensen overstappen op betaalbare Android smartphones. In 2018 zijn 9 van de 10 verkochte mobieltjes een smartphone.

De meeste smartphones werden verkocht in Oost-Europa en in Noord-Amerika, mede door de introductie van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. De verkoop in West-Europa zakte met 5,2 procent. Leveranciers uit China laten zich steeds meer gelden met laaggeprijsde LTE telefoons, zo besluit Gartner.

Worldwide Smartphone Sales to End Users by Vendor in 3Q14 (Thousands of Units)

Company

3Q14

Units

3Q14 Market Share (%)

3Q13

Units

3Q13 Market Share (%)

Samsung

73,212.4

24.4

80,356.8

32.1

Apple

38,186.6

12.7

30,330.0

12.1

Huawei

15,934.9

5.3

11,665.7

4.7

Xiaomi

15,772.5

5.2

3,617.5

1.5

Lenovo

15,011.9

5.0

12,882.0

5.2

Others

142,891.6

47.5

111,445.0

44.5

Total

301,009.9

100.0

250,297.0

100.0

Source: Gartner (December 2014)

In het derde kwartaal is Samsung met een marktaandeel van 24,4 procent (of 73 miljoen stuks) de grootste smartphonefabrikant ter wereld. Apple staat op de tweede plaats met half zoveel marktaandeel (12,7 procent). Al moet gezegd worden dat vooral Samsung de klappen krijgt

Zo verkocht de Koreaanse fabrikant minder smartphones dan een jaar geleden, een daling die vooral in China merkbaar is. Apple daarentegen verkocht in het derde kwartaal 26 procent meer smartphones wereldwijd.

Chinese opmars

Maar het is interessanter om te kijken wat zich achter de twee immer bekvechtende grootmachten afspeelt. Hier zien we namen als Huawei, Xiaomi en Lenovo, allen Chinese spelers die marktaandeel opbouwen met successen in China die nu stilaan worden geëxporteerd naar de rest van de wereld. Zo duikt Xiaomi voor het eerst op in de top vijf smartphoneverkopers met een groei van maar liefst 336 procent. Grotendeels te danken aan het pas verworven marktleiderschap in China.

Gartner verwacht dat spelers zoals Xiaomi zich nu gaan richten op andere opkomende markten, maar ook op Europa met goedkope 4G smartphones. "Ze hebben lagere kosten en kunnen top specificaties leveren en daarmee zijn Chinese merken goed geplaatst om in het premium segment mee te spelen voor gebruikers die graag premium toestellen willen, maar geen Apple of Samsung kunnen betalen," zegt Gartner researchdirecteur Roberta Cozza.

Nokia op tweede plaats

Hoewel volgens Gartne 66 procent (of 301 miljoen) van de 455,8 miljoen verkochte toestellen een smarpthone is, blijft er nog een groot segment van gewone gsm's (dump phones en feature phones) over. Ook hier spant Samsung de kroon met 94 miljoen toestellen in het derde kwartaal, gevolgd door Nokia dat met 43 miljoen telefoons 9,5 procent van de markt kan overtuigen. Dat zijn vijf miljoen meer toestellen dan wat Apple kon slijten.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!