Witold Kepinski - 17 december 2014

Acer heeft weer een ‘wauw’ gevoel

Acer is na een paar zware kwartalen weer back in business met tal van nieuwe pc’s, notebooks, tablets, smartphones en wearables, aldus ceo Jason Chen. Zo wil Acer meer smartphones met dual en triple sim technologie aan de b2b en b2c markt verkopen. “We zullen meer aantrekkelijke mobiele producten verkopen. We gaan voor een winstgevende groei. Ik wil bij gebruikers een ‘wauw’ effect met onze producten realiseren.”

Acer, dat in 1984 is opgericht, heeft wel vaker een crisis overleefd, aldus Jason Chen die voorheen bij Intel en Taiwan Semiconductor Manufacturing werkte. Chen heeft sinds zijn aanstelling als ceo bij Acer vooral veel kosten weten te besparen, waardoor Acer in 2014 weer zwarte cijfers kon presenteren. Hij moet het Taiwanees bedrijf weer naar een volgende groeifase leiden. Dat is volgens de ceo in 2014 aardig gelukt. “Acer is weer op koers en is een financieel gezond bedrijf. We bieden onze klanten producten van 1 tot 100 inch tegen aantrekkelijke prijzen. Dat biedt interessante business kansen voor channel partners, want we verkopen onze producten voor 100 procent indirect met verschillende prijspunten voor consumenten, klein-zakelijke klanten, mkb en enterprise. We gaan met ons portfolio nog breder en dieper in de channel zetten. We bieden daarbij eindgebruikers een aangename ‘user experience’ met imponerende producten. We bieden klanten een ‘wauw’ ervaring in een volwassen PC-markt.”

Chromebooks

Dat ‘wauw’ gevoel wordt veroorzaakt door de sterke vraag naar notebooks, twee 2-in-1 devices, Iconia tablets en smartphones uit de Liquid-serie aldus Chen: “Zo zien we meer vraag naar Windows 8.1 notebooks en tablets, maar ook Windows 7 pc’s voor de zakelijke markt. Ook Acer Chromebooks zijn in trek, zoals in Noord-Amerika. De 2-in-1 en all-in-one devices doen het goed.”

Revo mini-pc

Chen belooft met meer productinnovaties te komen. “We komen met de Revo mini-pc 6TB met hdmi aansluiting die 6TB aan data informatie kan opslaan. Er komt verder een Acer smartwatch. We zullen inzetten op smartphones, dat is een groeimarkt. De smartphone-markt kan je vergelijken met de pc-markt van begin jaren negentig uit de vorige eeuw. Eerst waren pc’s duur. Later werd de pc een commodity en goedkoper. Dat gaat ook gelden voor smartphones. We zijn wel voorzichtig in welke landen we actief worden, waar we kijken naar de lokale channel business en naar behoefte van bepaalde smartphones. We zijn ruim drie jaar actief met de verkoop van smartphones in 31 landen. Dat gaan we in een rustig tempo naar andere landen uitbreiden.”

100 procent channel

Marc Pauly, country manager Acer Benelux, beaamt de woorden van Chen dat het bedrijf een breed assortiment heeft van end-user devices dat geheel via partners wordt verkocht: “We hebben een sterk ecosysteem. We werken bijvoorbeeld nauw samen met Paradigit, Aces Direct en Skool Automatisering dat de Acer Chromebook verkoopt. Ook zien we heeft interesse vanuit de zakelijke markt in Chromebook en andere producten. Dat biedt kansen voor resellers, want Acer is 100 procent channel gericht.”

WK

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!