Redactie - 18 december 2014

RES Software zet met zijn IT Store vol in op de automatisering van IT

De IT-wereld is in hoog tempo aan het veranderen. RES Software is een bedrijf dat zich daar als geen ander bewust van is. Veel IT-beheerders zullen RES al jaren kennen van producten als RES Workspace Manager en RES Automation Manager. Sinds februari is daar de RES IT Store bijgekomen. Wat behelst die IT Store nu eigenlijk precies en wat is de impact ervan op het RES-partnerlandschap?

Dat RES Software een bedrijf is dat ’IT as a Service’ hoog in het vaandel heeft staan, werd weer eens bevestigd op de 19 november gehouden RES PartnerFocus 2014. De bijeenkomst stond dit jaar in het teken van innovatie en transformatie van IT. Die transformatie is hard nodig omdat onderzoek aantoont dat steeds meer werknemers vinden dat IT hen niet effectief helpt om productiever te zijn. Het tijdperk waarin werknemers nog bereid zijn op hun werkplek ouderwetse technologie te accepteren, is afgelopen. Er is daarom, in de visie van RES Software, duidelijk behoefte aan een nieuwe IT-dynamiek die de traditionele IT-afdeling transformeert tot de productiestimulerende kracht die zij behoort te zijn. De begin dit jaar gelanceerde RES IT Store is wat RES betreft dé tool om aan die gewenste nieuwe IT-dynamiek momentum te geven.

De belofte die RES Software bij de lancering van de RES IT Store zijn klanten meegaf, luidt kort samengevat dat IT-afdelingen met deze nieuwe oplossing proactief, snel en op een veilige en geautomatiseerde manier de eindgebruiker precies die IT-diensten kan leveren die deze nodig heeft om zijn werk beter te kunnen uitvoeren. Daarnaast voorziet de RES IT Store de zakelijke IT-gebruiker van een intuïtieve interactie met de IT-afdeling gebaseerd op geautomatiseerde selfservice voor extra servicebehoeften.

Gat

Pascal Stam is bij RES Software verantwoordelijk voor de partners in de Benelux. Dat zijn er inmiddels zo’n driehonderd. “De lancering van de RES IT Store en het hele concept daarachter heeft nogal wat impact gehad op de samenwerking met onze bestaande partners en op wat wij zoeken in nieuwe partners. In het verleden was RES Software technisch georiënteerd en waren onze partners ook met name technische partijen. Zij gingen naar de klant om over een technisch probleem te praten en droegen daarvoor technische oplossingen aan. Het was techniek, techniek en nog eens techniek. Voor de business was dat vaak te complex, wat kon resulteren in IT-projecten die niet altijd opleverden wat ervan verwacht werd; de IT-afdeling werd meer en meer als een kostenpost gezien. In de loop der tijd zagen we het gat tussen de IT-afdeling en het belang van de business steeds groter worden. De RES IT Store is bedoeld om dat gat te dichten.”

Nee-afdeling

Het partnerprogramma van RES Software voor 2015 richt zich op het vergroten van de groep RES-partners die de toegevoegde waarde van de IT Store op een goede manier over het voetlicht kan brengen. “De IT Store geeft partners de kans om zichzelf op een nog betere manier te positioneren bij hun klanten”, stelt Stam. “Daartoe moeten ze echter niet meer alleen de vragen van IT kunnen beantwoorden, maar met name ook de vragen die door de business worden gesteld. Veel van onze partners zitten midden in dat transformatieproces. Ook Zij beseffen dat ze op een andere manier dan voorheen hun oplossingen in de markt moeten zetten.”
De basisgedachte achter de RES IT Store is dat IT-afdelingen zich anders moeten gaan opstellen. “IT wordt in veel bedrijven nog te vaak gezien als ‘de Nee-afdeling’. IT moet de eindgebruiker veel meer gaan zien als consument. De eindgebruiker verandert in hoog tempo en ook partners moeten daarop alert inspelen.”

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!