Wouter Hoeffnagel - 05 januari 2015

‘Security- en privacy-zorgen staan omarming van Internet of Things in de weg’

Het Internet of Things (IoT) biedt gebruikers allerlei mogelijkheden en kansen. De ontwikkeling kan allerlei aspecten van het dagelijks leven automatiseren, waardoor gebruikers veel werk uit handen wordt genomen. Dit betekent echter niet dat IoT door iedereen met open armen wordt ontvangen. Met name zorgen rond security en privacy staan het gebruik van het IoT in de weg.

Dit blijkt uit onderzoek van marketingbureau Affinova, dat consumenten wereldwijd heeft gevraagd naar het gebruik van IoT-apparatuur. Ruim de helft van de gebruikers (53%) geeft aan zich zorgen te maken over het delen van informatie die over hen wordt verzameld door bedrijven. 51% is daarnaast bezorgd over de mogelijkheid IoT-gerelateerde apparatuur te hacken. De hoge kosten van IoT-apparatuur staat de omarming van de trend op dit moment echter nog het meest in de weg.

'Smart producten zijn gimmicks'
Niet iedere gebruiker ziet daarnaast de meerwaarde van apparatuur die met elkaar en met internet zijn verbonden. 41% is van mening dat smart producten te veel gimmicks zijn. 36% van de respondenten stelt dat vooral het gebrek aan waarde voor apparaten die binnenhuis worden gebruikt de omarming van IoT in de weg staat.

Op het gebied van bewustzijn kan veel worden verbeterd. Maar liefst 87% van de consumenten geeft aan niet bekend te zijn met de term ‘Internet of Things’. 64% van de consumenten is zich daarnaast niet bewust dat er al smart producten te koop zijn. Het onderzoek toont ook aan dat mannen zichzelf twee keer zo vaak omschrijven als een ‘early adopter’ dan vrouwen.

Ondanks dat veel consumenten niet bekend zijn met het Internet of Things hebben zij wel degelijk behoefte aan ‘slimme functies’. Zo geeft 53% aan op afstand toegang te willen hebben tot producten in hun woning of op kantoor. 42% heeft vooral behoefte aan oplossingen die hen helpen ‘slimmer’ te worden en betere voorspellingen te doen, zodat beslissingen hierop kunnen worden afgestemd. Ook push-notificaties, berichten die op een smartphone of tablet prominent in beeld worden vertoond zodra een bepaalde activiteit plaatsvindt, zijn populair. 37% heeft behoefte aan push-notificaties die hen op de hoogte stellen van belangrijke gebeurtenissen.

Waarde halen uit data
37% van de consumenten geeft daarnaast aan behoefte te hebben aan apparaten en oplossingen die het mogelijk maken data te analyseren. Ook consumenten verzamelen vandaag de dag immers steeds meer informatie, waar zij alleen waarde uit kunnen halen door deze te analyseren. 26% van de respondenten heeft daarnaast behoefte aan gepersonaliseerde aanbevelingen. Smart producten kunnen hierbij helpen door het gedrag van gebruikers te analyseren en aanbevelingen hierop af te stemmen. Geld besparen is echter het gene waar gebruikers het meeste behoefte aan hebben. 65% van de gebruikers geeft aan met het IoT voornamelijk geld te willen besparen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!