Witold Kepinski - 12 februari 2015

IT & Office markt daalde laatste kwartaal 2014 diep

Iedereen hoopte op een goede afsluiting van het jaar door de feestperiode. In de laatste drie maanden van 2014 werd 884 miljoen euro besteed aan IT en office producten. Dit is een daling van 4,5% t.o.v. Q4 2013. Deze daling is daarmee de diepste daling van 2014. Toch liet dit kwartaal ruim 70 miljoen meer omzet bij IT en office producten zien dan Q3 van dit jaar. Dit meldt GfK in zijn Retail Reports over de IT & Office markt.

De meeste omzet werd behaald door de verkoop van laptops. Dit was echter niet genoeg om de krimp bij tablets te compenseren. Nog altijd loopt de verkoop van 15inch laptops goed. Dit segment nam toe in aandeel waardoor de laptopmarkt een dikke plus liet zien. Daarnaast werden dit jaar 2in1 modellen geïntroduceerd. 2in1 modellen zijn volwaardige laptops die ook als tablet gebruikt kunnen worden. Voor 2015 verwachten wij dat deze producten een verkoopvlucht nemen en verder de concurrentie aangaan met de tablets.

Mobiele apparaten als smartphones en tablets moeten in het hele huis ook mobiel functioneren, dus toegang hebben tot het internet of op het eigen netwerk kunnen. Communicatie apparaten kunnen aan deze mobiliteit bijdragen. De omzet voor routers en repeaters, maar vooral ook PLAN kastjes i.c.m. wifi nam dit kwartaal toe.

Inkjet cartridges wederom in de plus

Binnen de officemarkt lieten de inkjet cartridges als enige productsegment een omzetstijging zien ten opzichte van Q4 vorig jaar. Deze groei hebben we ieder kwartaal gezien, maar dit laatste kwartaal was de groei het minst sterk van allemaal. Vooral de multi packs werden beter verkocht.

Voor de eerste keer dit jaar bleef de omzet van lasertoners dit kwartaal achter. De originele merken verkochten minder goed waardoor de lasertoners minder omzet behaalden. We zien vooral dat de zakelijke kanalen onder druk stonden in 2014.

In tegenstelling tot de inkjet cartridges daalde de omzet voor multifunctionele printers voor het eerst sinds vijf kwartalen. Deze daling werd veroorzaakt door de terugloop in de verkoop van inkjet modellen. Met name is de daling te wijten aan een terugloop van verkopen binnen winkels voor consumenten elektronica. Online zien we nog wel positieve cijfers. Kijken we naar single function modellen, dan daalde de omzet het hardst voor de laser modellen. Deze daling was een combinatie van prijsdaling en een afname in afzet.

WK

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!