Mobility biedt kansen voor slimme bedrijven
21-02-2015 | door: Marco van der Hoeven

Mobility biedt kansen voor slimme bedrijven

Een van de sectoren waar de analisten van Gartner een enorme hoeveelheid vragen over krijgen is mobiliteit, een dynamische en hectische markt met een breed scala aan ontwikkelingen. Maar wat speelt er nu echt, en wat zijn de zaken die ertoe doen? Executive People sprak daarover aan de vooravond van het Mobile World Congress exclusief met Nick Jones (l), VP & Distinguished Analyst bij Gartner Research, en Dionisio Zumerle (r), Principal Research Analyst bij Gartner Research.

“Mobiliteit gaat in de eerste plaats over nieuwe business-kansen dankzij mobiel, en daaraan gekoppeld het opzetten van nieuwe business-processen”, zegt Nick Jones, VP & Distinguished Analyst bij Gartner.

De markt voor mobility en communicatie blijft dit jaar dynamisch. De markt voor handheld toestellen zal dit jaar gedomineerd worden door Android, dat sterk zal blijven groeien. Jones: “Android zal absoluut heersen op de markt voor mobiele telefoons.” Een van de redenen voor de groei die hij ziet is de opkomst van steeds goedkopere smartphones die gebruik maken van Android. Zo is het mogelijk om in India al een low end telefoon met Android te kopen voor 35 dollar. “Die is misschien niet erg mooi, maar het is een smart phone.”

Alibaba

Het dure Apple is vooral een merk dat in het hogere segment van de markt populair blijft. En Windows Phone is ondertussen te kwalificeren als blijvertje, al zal dat systeem nooit verder komen dan de derde plaats achter Android en Apple. De tabletmarkt laat een vergelijkbare verdeling zien, waarbij Android de sterkste partij is op de tablet.

Een interessante partij op de smartphone-markt is Alibaba, dat in China een telefoonplatform heeft gekocht dat daar een flinke groeipotentie heeft. Jones verwacht echter niet dat dit in Europa echt voet aan de grond krijgt. “In Europa blijft het toch een markt van drie spelers.”

Een van de belangrijkste technologietrends dit jaar zal de opkomst worden van wearables, zoals de smart watches. Jones plaatst daar wel een paar kanttekeningen bij: “De ontwikkeling van die markt hangt sterk af van een aantal technologische ontwikkelingen. Veel hangt bijvoorbeeld af van de displaytechnologie, de verdere ontwikkeling van sensoren en de snelheid van nieuwe processoren.”

4K

Een technologie die steeds meer vaste voet aan de grond krijgt is 4K. Dat is hard op weg om de nieuwe consumentenstandaard te worden, wat weer zijn weerslag heeft op de zakelijke markt. Ieder frame bijvoorbeeld van een 4K-video is op zichzelf al een hoge resolutie-foto, wat betekent dat het net zo eenvoudig is om een 4K-video te maken om daar vervolgens de foto uit te halen als still. Dat verandert weer de manier waarop mensen fotograferen.

Een van de belangrijkste mobiele ontwikkelingen is volgens Jones het Internet of Things (IoT). Daar wordt een ongekend grote hoeveelheid toepassingen omheen ontwikkeld, variërend van een e-sigaret die bijhoudt hoeveel trekjes de roker neemt tot apps die meten of kamerplanten voldoende water hebben. Al die apparaten genereren een enorme hoeveelheid data.

Kansen

Jones: “Wat we nu zien is de kruising tussen de smartphone en slimme objecten. Dat zal voor enorm veel innovatie zorgen, en biedt voor organisaties veel kansen. Zorg ervoor dat je je afvraagt hoe het kan interacteren met smartphones wanneer je een smart device bouwt.”

Maar wat betekenen die trends in mobility de CIO? “Wat moet je doen om goed te worden in mobile? Dat zijn veel dingen”, zegt Jones. “Het gaat om skills, nieuwe ontwikkeltools, nieuwe platformen. Die hoef je niet allemaal intern te hebben, maar je moet het wel regelen.”

Hij constateert dat employee facing apps steeds belangrijker worden, ook in het kader van Bring Your Own Device (BYOD). Ook agility is belangrijk, omdat de mobiele markt veel sneller beweegt dan de traditionele IT-markt. “En je hebt geen enkele controle over bijvoorbeeld de snelheid van de updates die een leverancier uitbrengt.” Een andere uitdaging is het maken van mobiele apps. “Ontwikkelen en testen gaat in een uitermate hoog tempo. Je kunt niet eindeloos testen tot het volledig werkt.”

Grip op IT

Hij verwacht daarom dat de CIO steeds meer zijn grip op de IT kwijtraakt. “Mensen kunnen zelf in de app store allerlei apps downloaden, waarbij de data ergens ter wereld wordt opgeslagen. Vaak zijn ze nu al de controle op de keuze van apparaten kwijt. IT kan niet meer de platforms en devices voorschrijven. Mensen zijn dus empowered om meer dingen te doen, maar dat gaat wel gepaard met meer risico’s. Je kunt ze niet tegenhouden bij het kopen van een eigen device. Niet iedere organisatie heeft een BYO-programma, maar iedere organisatie heeft een BYO-probleem.”

Dit vraagt volgens hem om bimodal IT, een begrip dat Gartner bij de laatste editie van Symposium/ITXpo heeft geïntroduceerd. “Met name bij mobiliteit is sprake van een non-lineaire ontwikkeling, in tegenstelling tot die bij de traditionele IT. Je moet de toepassing snel hebben voor je klanten.”

Mobiel beleid

Dionisio Zumerle, Principal Research Analyst bij Gartner Research, voegt daaraan toe: “Er is nog veel werk te doen. Enterprise features moeten nog volwassen worden want veel mobiele platforms zijn in eerste instantie gericht op consumenten, niet op bedrijven. De belangrijkste aanbeveling voor organisaties is gelijk ook de saaiste: ontwikkel mobiel beleid.”

Bijvoorbeeld door de uitdagingen op security-gebied. “Mensen willen een gratis applicatie, ze geven in praktijk vaak de voorkeur aan de gratis versie. Maar al te vaak is die gratis versie echter een virus. Mobiele security staat erg hoog op de agenda. We doen ieder jaar een grote survey, en mobiele security staat bij zeventig procent van de respondenten hoog op de agenda.”

Mobiele journey

“Ze zijn vooral bang voor data-leakage. Medewerkers zetten data op hun device, en gaan dat apparaat ergens anders gebruiken, buiten het bedrijf. De data zijn dan niet meer onder controle van de organisatie. Er gebeurt van alles buiten de organisatie. Zo krijg je twee werelden: de Enterprises aan de ene kant, die de data onder controle willen houden, en de medewerkers, met hun out of control space waar van alles gebeurt buiten de enterprise om. De meeste mensen willen overigens niet slecht zijn in hun omgang met data, ze zijn vooral naïef. Ze denken er zelf niet aan, want het is niet hun werk.”

Jones besluit: “De CIO heeft grote uitdagingen op het gebied van mobility. Van strategie tot technologie en beleid. Ook over de financiële kant bestaan veel vragen. De CIO’s die we spreken zitten in alle mogelijke stadium van de mobiele journey. De vraag naar informatie over die markt zien we dus duidelijk toenemen.”

Terug naar nieuws overzicht
Gartner