Redactie - 28 februari 2015

Markt maken en openbreken

We hebben de afgelopen tijd absoluut niet te klagen over de aandacht die ontwikkelingen zoals Intercloud en Internet of Everything (IoE) krijgen. Deze volgende fase van het internet tekent zich steeds duidelijker af. De vraag is nu wat er nodig is om verder te gaan. Welke concrete toepassingen zijn er mogelijk dankzij IoE? En wat hebben we daarvoor nodig van onze partners?

Rond het Internet of Everything - dat mensen, processen, data en dingen verbindt - spelen momenteel vijf belangrijke en bekende thema’s: big data, data analytics, security, social en mobile. Bij de eerste twee thema’s zullen mensen niet direct aan ons denken, maar ik denk (en Gartner met mij) dat we het beste zijn voorgesorteerd om big data en analytics naar een volgend niveau te tillen.. In de Internet of Everything draait alles om slimme connecties. Deze leveren zeer veel (sensor)data op en die geanalyseerd moet worden om tot nieuwe inzichten te komen of processen te automatiseren. Op basis van die inzichten kunnen organisaties vervolgens actie ondernemen en voorspellingen doen.

Fog computing

Het verzamelen van de data en de rekenintensieve analyse vindt plaats in datacenters, zelfs real time. Door de onvoorstelbare hoeveelheid data, de benodigde analysekracht en de wens om real time te werken is het onvermijdelijk dat de opslag en analyse van data ook aan de rand van het netwerk mogelijk is (zogeheten ‘fog computing’). We werken nu aan een platform voor IoE dat de eventuele blokkades op dit vlak wegneemt. Zo ontwikkelen we op dit moment de intercloud, waarin clouds worden gekoppeld tot één groot innovatieplatform voor IoE, net zoals het ‘traditionele’ internet dat twintig jaar geleden was voor e-business.

Voor IoE hebben we de visie én de technologische mogelijkheden. Maar voor het concreet maken van onze visie en het ontwikkelen van oplossingen hebben we onze partners nodig. Kortom, qua visie en technologische mogelijkheden zit het wel goed. De realisatie en ontwikkeling van oplossingen en toepassingen zullen moeten ontstaan in het partner kanaal. Nu zijn onze huidige partners vooral gericht op het tot stand brengen van IT-infrastructuren. Maar alleen onze techniek is niet voldoende. Waar het nu vooral om gaat is het duidelijk maken aan de markt wat de concrete zakelijke mogelijkheden van big data, analytics, datavirtualisatie, cloud en uiteindelijk het Internet of Everything zijn. Daarvoor willen we graag een ecosysteem opzetten van Nederlandse partners die dit kunnen oppakken.

Boutique

We hebben al behoorlijke stappen in deze richting gezet. Toch missen we op diverse gebieden nog de benodigde competenties, schaalgrootte en diversiteit. Het gaat in eerste instantie om ‘boutique’-partners met specifieke expertise. Zoals gezegd hebben we niet de verwachting dat deze partners per se onze producten moeten verkopen. Voorop staan de zakelijke mogelijkheden van Intercloud en het Internet of Everything en de competenties die partners kunnen toevoegen aan onze klanten en bestaande partners. Waar het om gaat is wat we samen oplossingen ontwikkelen, nieuwe diensten lanceren en zo de kansen die cloud, big data, analytics en IoE te bieden hebben concreet kunnen maken. Tijd om markt te maken en open te breken!

Door: Fred Gerritse, Director Partner Organization & Commercial Segment van Cisco Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!