Redactie - 11 maart 2015

Transformatie is het sleutelwoord van 2015

Vorig jaar bezocht ik samen met een aantal partners de Singularity University in San Francisco. Deze instelling onderzoekt hoe technologie kan bijdragen aan de groei van bedrijven en het welzijn van mensen. De universiteit bevindt zich in het hart van Silicon Valley en is gestart op initiatief van technologiebedrijven als Google, Autodesk en Nokia. De organisatie heeft wereldwijd ambassadeurs die lokale evenementen organiseren. Onlangs bezochten we met onze Oracle partners de Europese Summit in Amsterdam.

Volledige stack

De rode draad in alles wat we tijdens ons bezoek aan de Singularity University hebben gehoord, is transformatie. Door technologie verandert alles: de manier waarop mensen werken en leven en ook de manier waarop we zaken doen. Wat dat laatste betreft: klanten zoeken vandaag totale oplossingen inclusief ontzorging in tegenstelling tot de losse hard- en software en seperate dienstvereling tien jaar geleden. Daarnaast wensen ze een goede en betrouwbare relatie te kunnen opbouwen met hun leveranciers. Daar liggen de uitdagingen voor onze partners. Oracle is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een partij die in staat is om de volledige IT-stack te leveren. Tegelijkertijd beschikken we over een breed netwerk van partners, waarvan velen gespecialiseerd zijn in een bepaalde tak van sport. Nu klanten steeds nadrukkelijker zoeken naar totaaloplossingen ligt het voor de hand om meer en meer binnen het partner netwerk samen te werken.

Speeddaten

Vraag is hoe je ervoor zorgt dat partners van elkaar weten waar ze goed in zijn? Ondanks de regelmatige partnerdagen en vele andere partnerevents, blijkt dat lastiger te zijn dan we vaak denken. Een recent evenement met speed daten bleek echter een schot in de roos. Partners vertelden elkaar in negentig seconden over hun specialisatie. Alle deelnemers spraken elkaar met het accent op kennis en expertise, wat zorgde voor nieuwe gecombineerde inzichten en concrete vervolg  afspraken.

Daarnaast organiseren we Transformational workshops, waarin we partners wegwijs maken in de methodieken die bij eindklanten gebruikt worden voor transformatie-initiatieven. Het is een nieuwe aanpak wat resulteert in meer waarde en impact bij de klant en bij onze Oracle partners. Voor onze partners levert het voordelen op, omdat samenwerken je sterker maakt. Twee weten meer dan één. Als je je krachten bundelt, is het eenvoudiger om nieuwe markten te ontginnen en de parels die er zijn te ontdekken.

De ervaring leert nu al dat ons partnernetwerk hier direct succes mee boekt. Vooral omdat het inspeelt op de toekomst, waarin het gaat om de waarde die je als trusted advisor kunt bieden. Het enthousiasme onder partners en de klanten heeft er gelijk toe geleid dat deze nieuwe benadering nu als Best Practice in Europa verder wordt uitgerold.

Ook interesse om meerwaarde te creeren op basis van transformatie, this is the moment! 

Door: Bas Diepen, Alliance & Channel director van Oracle Benelux

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!