Redactie - 31 maart 2015

Aantal zoekgeraakte en beschadigde bagagestukken afgelopen 7 jaar met 61% gedaald

De luchtvaartindustrie heeft het aantal problemen met bagageafhandeling sinds 2007 met 61,3% verminderd. Volgens wereldwijde aanbieder van communicatie- en IT-oplossingen, SITA, heeft dit voor een kostenbesparing van zo’n 18 miljard dollar gezorgd. Uit het SITA 2015 Baggage Report blijkt dat in 2014 bij gemiddeld 7,3 bagagestukken per duizend passagiers problemen waren bij de afhandeling[1]. In 2007 waren dit nog 18,88 bagagestukken per duizend passagiers. De afgelopen jaren is het aantal passagiers echter enorm gestegen. In 2014 maakten zo’n 3,3 miljard passagiers gebruik van een vliegtuig.

“De verbeterde bagageafhandeling is vooral te wijten aan forse investeringen in technologie en innovatie op het gebied van de automatisering van bagagesystemen en -processen”, zegt Francesco Violante, CEO van SITA. “Het toenemend aantal passagiers zal de druk op de bagage-infrastructuur en -processen blijven opvoeren. De luchtvaartsector kan het zich daarom niet veroorloven om achterover te leunen. De International Air Transport Association (IATA) verwacht zelfs dat het aantal passagiers in 2015 met 7% zal toenemen. Hierdoor is het noodzakelijk dat alle partners binnen de luchtvaartsector blijven investeren in, samenwerken aan en zich blijven focussen op goed bagagebeheer.” 

Het aantal passagiers is wereldwijd met 5,5% gestegen tussen 2013 en 2014 en de bezettingsgraad van vliegtuigen steeg diezelfde periode met 79,7%. Dit verhoogde de druk op bestaande systemen. Het meest voorkomende probleem in 2014 was het te laat afleveren van bagage (80%). In de meeste gevallen (49%) werd dit veroorzaakt door verkeerde bagageafhandeling bij transfers tussen twee vluchten. Dit komt neer op zo’n 11,81 miljoen bagagestukken. Meestal werden passagiers binnen een of twee dagen met hun bagage herenigd.

Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens blijven investeren in nieuwe technologieën om passagiers- en bagageafhandeling te verbeteren, inclusief selfservice bagage labelen, bagage drop-off punten, systeemautomatisering en bagage-ticketing. Volgens het 2014 Airport IT Trends-onderzoek van SITA staan bij luchthavens vooral het optimaliseren van bagageprocessen en -management hoog op de agenda. Luchthavens zijn vooral van plan meer te investeren in selfservice processen, zoals kiosk- en bagage drop-off-technologie. 59% van de luchthavens verwachten binnen de komende drie jaar flink te investeren in selfservice-programma’s, zodat ze in de wens van passagiers om meer controle over hun reis, inclusief bagage, te hebben kunnen voorzien.

69% van de luchthavens verwacht in 2017 passagiers real-time updates over de locatie van hun bagage te kunnen bieden. Hiervan wil 66% deze updates via smartphone apps gaan aanbieden. Daarnaast zijn luchthavens en luchtvaartmaatschappijen op zoek naar nieuwe manieren om passagiers zelf bagage als vermist op te laten geven. Ongeveer 18% van de luchtvaartmaatschappijen biedt passagiers al de mogelijkheid om zelf via een selfservice kiosks bagage als vermist op te geven. 10% biedt deze mogelijkheid via smartphone-apps. Driekwart van de luchtvaartmaatschappijen verwacht deze diensten vanaf 2017 aan te bieden.

Bagage tracking-diensten zullen de komende jaren vaker aangeboden worden dankzij de IATA Resolution 753: Baggage Tracking. Deze resolutie, die in 2018 van kracht gaat, verplicht IATA-leden om een nauwkeurige bagage-inventarisatie bij te houden door de inname en afgifte van bagage te monitoren. BagJourney, een end-to-end bagage tracking-oplossing voor de luchttransportsector, is een kostenefficiënte en nauwkeurige manier om bagage van passagiers gedurende de gehele reis te tracken. Het is ook mogelijk om passagiers deze informatie in te laten zien, zodat ze altijd beschikken over de locatie van hun bagage. Luchtvaartmaatschappijen kunnen deze dienst aan passagiers aanbieden in een abonnementsvorm.

SITA biedt de luchtvaartindustrie al meer dan 20 jaar bagage tracking- en traceeroplossingen. Momenteel gebruiken meer dan 200 luchthavens en 500 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd de bagagemanagement-oplossingen van SITA. Het bedrijf faciliteert de communicatie tussen luchtvaartmaatschappijen en lokale bagageafhandeling-diensten en -systemen, waardoor SITA ervoor zorgt dat bagagestukken op de juist bestemming arriveren. Het systeem dat hierachter zit, BagMessage, bezorgt jaarlijks meer dan 2,5 miljard berichten tussen airline departure control-systemen en geautomatiseerde bagage-systemen. Daarnaast gebruiken meer dan 2.800 luchthavens WorldTracer, een systeem van SITA die bagage die niet goed is afgehandeld traceert.

Download hier het volledige rapport van SITA: 2015 Baggage Report

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!