Accenture helpt telco naar volgende groeifase
02-04-2015 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Accenture helpt telco naar volgende groeifase

Accenture helpt telecom aanbieders (telco’s) in een veranderende markt waarbij er steeds meer concurrentie is van Over The Top (OTT) spelers zoals Google, Facebook en WhatsApp. “Telecomaanbieders hebben veel sterke punten waarmee ze ook in de toekomst verder groeien, zoals met digitale diensten en Internet Of Things”, zegt Tom Loozen, Managing Director Global Communications Industry bij Accenture.

De telecommarkt verandert in snel tempo richting datadiensten aldus Loozen: “Vroeger konden telecomaanbieders geld vragen voor spraakdiensten, nu doen ze dat met databundels. De telco’s moeten daarbij concurreren tegen OTT-spelers zoals Google, Facebook en Whatsapp. De telco’s hebben daarbij een aantal sterke punten. Zoals het hebben van relatief meer vertrouwen bij klanten als het gaat om opslag en privacy van data. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Accenture Consumer Survey. Daarin wordt geconcludeerd dat 35 procent van de consumenten telco’s vertrouwd met hun personal data. Dat is meer dan de 17 procent consumenten die vertrouwen in social media bedrijven, zoals Google.

Trusted integrator

Een ander voordeel dat telco’s hebben, is het nauwe en persoonlijke klantcontact, zegt Loozen. “Klanten van telco’s kunnen terecht bij winkels, callcenters en datacenters. Ze worden lokaal bediend met een service in eigen taal. Tevens weten telco’s veel over hun klanten en activiteiten. Vanuit die basis kunnen ze veel beter gerichte services aan hun klanten bieden. Denk hierbij aan mobiele diensten, opslagdiensten of ‘connected home’ diensten. Een telecombedrijf kan dat allemaal bieden door alles veilig en digitaal te verbinden. De telco wordt zodoende een trusted integrator, een leverancier die alles bij elkaar brengt, een provider van ‘all digital’.

Connected-car

Loozen ziet voor telco’s groeikansen met Internet of Things (IoT). “Telco’s kunnen met IoT intelligente functionele diensten aan hun klanten bieden. Bijvoorbeeld door het energieverbruik in huishoudens of bedrijven bij te houden en te monitoren. Of een connected-car met Wi-Fi aansluiting te volgen en te monitoren, bijvoorbeeld om te kijken hoe zuinig die rijdt. De telco levert door de groei van IoT vaker geïntegreerde oplossingen. Daardoor wordt het een digital integrated service provider.”

Volgens Loozen kunnen telco’s in hun transformatie naar een digital integrated service provider focussen op vier zaken:

De telco zal ten eerste moeten bouwen aan de ‘user experience’ begint Loozen: “Daarbij wordt functionaliteit, relevantie, ontwerp en vormgeving naar de klant toe belangrijker “Maak een factuur zo interessant dat het door de klant met plezier wordt gelezen en snel wordt begrepen. Of ontwerp een website die letterlijk voor ‘een beleving’ zorgt.

Ten tweede kan de core infrastructuur van een telco meer gebruik maken van software defined networking (sdn) en network function virtualization (nvf). “Het netwerk wordt daardoor goedkoper omdat er gebruik wordt gemaakt van standaard hardware en ‘on the spot service’ met storage, bandbreedte en compute. Met nfv en sdn kan je aanzienlijk kosten besparen en telecomnetwerken dynamisch beheren.”

Ten derde wordt er door telco’s meer security en big data analytics op de core infrastructuur toegepast, aldus Loozen. “Dit is weliswaar een open deur, maar er wordt aanzienlijk meer in security geïnvesteerd. Door zowel het device, de verbinding als de infrastructuur veilig aan te bieden, bouwt de telco verder aan zijn positie als ‘trusted integrator’. Telco’s kunnen ook op een intelligente manier gebruik maken van big data analytics. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien waar iemand zich bevindt, welke activiteiten plaatsvinden op de mobiel en om welk type telefoon, OS en abonnement het gaat. Daar kan de telco vervolgens in de bediening van de klant gebruik van maken.”

Ten slotte zullen telco’s naast een technische focus meer strategische en zakelijke samenwerkingen met verschillende partners aangaan. “Vroeger was het aanbod van telecombedrijven vooral belangrijk voor de netwerkafdeling, maar nu ook voor bijvoorbeeld marketeers, CFO’s en verkopers. Het gesprek wordt dan anders.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Mobility