Witold Kepinski - 02 april 2015

Exclusive Networks speelt in op veranderende business behoeften

Exclusive Networks groeit als Value Added Distributeur flink door op het gebied van security-, netwerk- en storage oplossingen. Sinds de overname van Terach is Warner Nedermeijer Managing Director van Exclusive Networks Nederland. Exclusive Networks heeft een omzetdoelstelling vanéén miljard euro voor 2017 en wil daarmee de grootste onafhankelijke distributeur zijn in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Als SuperVAD heeft Exclusive Networks zowel resellers als fabrikanten veel te bieden. “We ondersteunen nieuwe fabrikanten door te kijken hoe deze zich het beste kunnen positioneren en welke afzetmarkt passend is. Hierna stellen we een go-to-market strategie op. Exclusive Networks heeft een uniek programma waarmee we fabrikanten introduceren bij resellers en vice versa. Daarnaast voorzien we resellers van de essentiële kennis door middel van trainingen en certificeringen. Ook bieden we ondersteuning op het gebied van sales, marketing en een 24/7 technische support service.’’

Terugblik op 2014

Het jaar 2014 was volgens Nedermeijer op alle fronten een fantastisch jaar. “De omzet groeide internationaal naar 627 miljoen euro en er zijn meerdere strategische acquisities gedaan. Vooral in de Benelux is er boven verwachting gepresteerd. De omzetdoelstellingen van Terach en Exclusive Networks zijn bij elkaar opgeteld en daar is nog een schepje bovenop gedaan. Het resultaat heeft deze ambitieuze doelstelling met 25% overtroffen. De overname van ITEC, een wereldwijde IT services provider, heeft het jaar extra mooi afgesloten. Hierdoor wordt de value-­adding expertise van de Passport 24/7 support diensten van de Group aangevuld. Ook voor onze bestaande partners biedt deze acquisitie kansen.’’

Point-solutions

“Het succes van de SuperVAD is eenvoudig te verklaren, Exclusive Networks heeft precies de producten waar de markt nú om vraagt. Kijk naar alle DDoS aanvallen in 2014 en andere cyber attacks. Steeds meer bedrijven, vooral in het enterprise segment, willen point-solutions. Het portfolio van Exclusive Networks bestaat voor een belangrijk deel uit niche-fabrikanten, zoals Arbor en Radware, die DDoS protectie oplossingen leveren. De point-solutions van dergelijke merken maken deel uit van onze CARM-propositie (Cyber Attack Remediation & Mitigation), die door de juiste combinatie van point-solutions erg sterk is. Cyberaanvallen worden steeds geavanceerder en zijn moeilijker te traceren, daarom willen klanten 'the best of breed' om zich hier tegen te beschermen.’’ Aldus Nedermeijer

Big Technology

Exclusive Networks heeft ook op het gebied van datacentertransformatie een uitzonderlijke propositie. Nedermeijer: “In tijden van big data en de opmars van smart devices als tablets en smartphones, neemt het dataverbruik en de vraag naar opslagcapaciteit in hoog tempo toe. Om aan die vraag te voldoen heeft Exclusive Networks een aparte Big Technology (BigTec) divisie met fabrikanten zoals Cloudian, Nutanix en Tegile. Met deze fabrikanten kunnen resellers hoogwaardige oplossingen leveren aan eindgebruiker organisaties. De BigTec divisie van Exclusive Networks is de belofte van een gebruikersgericht datacenter, waarin de Software Defined Architecture belangrijker wordt dan het fysieke product.

Web-Scale IT

“Een goed voorbeeld van een fabrikant die meer doet dan alleen storage, is Nutanix.’’ Legt Nedermeijer uit. De marktleider op het gebied van virtual computing platforms biedt een server, storage en virtualisatie oplossing in éénappliance. ‘‘Nutanix is gebaseerd op een 'Web-Scale' infrastructuur, waarmee resellers datacenter infrastructuren kunnen ontwerpen, bouwen en onderhouden. Deze aanpak biedt ongekende eenvoud, flexibiliteit en schaalbaarheid voor het datacenter. De combinatie van storage, server en virtualisatie maakt Nutanix geschikt voor alle vormen van desktop- en virtualisatie in het algemeen. Met dit inzicht hebben we onze propositie verbreed, bovendien is er meer aandacht voor datacenter- en cloudbeveiliging.”

Veranderende business behoeften

Nedermeijer geeft aan dat de markt in volle breedte steeds meer behoefte heeft aan flexibiliteit. ‘‘Dit heeft te maken met uitdagingen die vanuit de business of organisatie op de IT afdeling terecht komen. Technische requirements zijn hierdoor lastig te voorspellen.

Door ‘consumerization of IT’ verwacht de gebruiker dezelfde flexibileit, performance en beschikbaarheid als ze van Google en Facebook gewend zijn. Herinnert u zich de laatste storing bij Google? Ik niet. Als zich er een storing voordoet merk je daar immers niets van. IT-infrastructuren dienen niet alleen schaalbaar te zijn, maar ook resilient. Redundantie is immers een concept dat niet langer voldoet. In tegenstelling tot traditionele oplossingen biedt onze Big Technology divisie hier een antwoord op.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!