Redactie - 09 april 2015

Bobbejaanland kiest Fortinet voor veilige wifi-toeganspunten

Fortinet, speler op het gebied van hoogpresterende oplossingen voor cyberbeveiliging, kondigt aan dat Bobbejaanland, een van de meest populaire attractieparken in de Benelux, kiest voor de FortiGate beveiligingsappliance, de FortiAP wifi-toegangspunten en de FortiPresence draadloze analyseoplossing van Fortinet om het draadloze netwerk op een innovatieve manier in te zetten voor het verzamelen van bezoekersinformatie en het verhogen van de omzet. Het Belgische attractiepark verkiest de oplossingen van Fortinet boven die van concurrenten dankzij de geavanceerde functies, die bijvoorbeeld de betrokkenheid van klanten bij het park en het aanbod versterken door analyses van aanwezigheid en positionering in het park, maar ook dankzij de robuuste beveiliging en het beheergemak. De oplossing is geleverd door channel partner Van Roey.

Het familiepark Bobbejaanland werd opgericht in 1960 door Bobbejaan Schoepen en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest populaire pretparken in de Benelux. Het park biedt op circa 23 hectare ruim 40 attracties aan tussen 750.000 en 800.000 bezoekers per jaar.

Bobbejaanland erkent het belang van de invloed van de mobiele revolutie op trends in sociale omgang en gedrag. Tegelijkertijd wil het park de uitdaging van het toenemende aantal bezoekers en het streven naar verbeterde winstgevendheid creatief aangaan. Daarom besloot Bobbejaanland een nieuw, parkbreed draadloos netwerk te implementeren voor bezoekers en medewerkers. Dit voorziet in een slimme manier om de operationele efficiëntie te verbeteren en de betrokkenheid en loyaliteit van bezoekers te vergroten.

Na een grondige analyse van verschillende oplossingen, gaf Bobbejaanland de voorkeur aan Fortinet omdat deze leverancier een volledige oplossing bood, inclusief interne en externe wifi-toegangspunten, robuuste WLAN-beveiliging, geavanceerde WLAN-functies en gecentraliseerd beheer. Daarnaast geeft de oplossing van Fortinet direct inzicht in bezoekersgegevens en -gedrag, zoals de volledige verkeersstromen van bezoekers, de tijdsduur dat men ergens blijft hangen en de contactgegevens van bezoekers, terwijl men aantoonbaar voldoet aan de eisen van de PCI-DSS-beveiligingsstandaard voor creditcardbetalingen, en nog veel meer.

Bobbejaanland maakte wifi beschikbaar in het hele park met de installatie van 30 FortiAP access points van Fortinet. Er werden 18 FortiAps buiten neergezet, de overige 12 zijn geïnstalleerd in het restaurant en bij binnenattracties. Dit resulteert in een wifi-dekking van 90% van het park en voorziet in PCI-DSS-conforme verbindingen voor alle vaste en mobiele betaalpunten.

Het parkbrede draadloze netwerk wordt beheerd door een enkele FortiGate-appliance, die ook dient als wifi-controller. Bezoekers kunnen zelf inloggen op het draadloze netwerk via een sociale inlog op hun mobiele apparaten. Dit is volledig gescheiden van de netwerken voor betaalpunten en medewerkers; het gastennetwerk geeft bezoekers veilige internettoegang met hun eigen e-mailadres of Facebook ID.
Nadat zij inloggen, komen de bezoekers op een landingspagina waar Bobbejaanland direct aanbiedingen kan doen, in de winkel of bij mobiele stands voor eten en drinken. Het is zelfs mogelijk specifieke aanbiedingen voor attracties, zodat men bezoekers kan stimuleren naar bepaalde attracties of winkels te gaan en zich zo efficiënter te verspreiden over het park.

Gezamenlijk met Fortinet bouwt Bobbejaanland een gekwalificeerde klantenlijst, zonder extra uitgaven voor acquisitie. Het pretpark kan deze klantenlijst gebruiken om klanten die daar toestemming voor geven (opt-in) ook tijdens het laagseizoen bij het park te betrekken, bijvoorbeeld met een aanbod van seizoenspassen, een overzicht van geplande evenementen en de introductie van nieuwe attracties. Wanneer bezoekers terugkeren naar het park kan Bobbejaanland de aanwezigheid combineren met big data analyses om hun profiel nog verder aan te vullen. Zodat kan men nog meer gerichte aanbiedingen doen in de toekomst. “We benutten nog maar een fractie van de mogelijkheden met de opt-inlijst en de bezoekersanalyses die we met het wifi-systeem van Fortinet maken,” zegt Niels Meeus, IT Manager van Bobbejaanland.

Bobbejaanland installeerde FortiPresence van Fortinet, een real-time analysesysteem voor het meten en inzichtelijk maken van de aanwezigheid van bezoekers in het park. Onder controle van een FortiGate beveiligingsappliance kan men de bezoekersdichtheid in het park van minuut tot minuut volgen. Dat doet het systeem door de aanwezigheid van mobiele apparaten met een actieve draadloze verbinding passief te detecteren. Zo brengt het in kaart hoe de bezoekersaantallen verspreid zijn in het park. Het pretpark kan hiermee onderzoeken hoelang mensen zich ergens ophouden, hoe zij zich door het park bewegen, en nog veel meer.

“Ongeveer 60 tot 80 procent van onze bezoekers heeft wifi geactiveerd op hun telefoon,” weet Meeus. “De oplossing van Fortinet geeft ons een ongelofelijke informatiebron waar we direct beslissingen op kunnen baseren. Gedurende de dag kunnen onze medewerkers in het park kijken waar de meeste bezoekers zich bevinden en mobiele voedsel-stands, entertainers en schoonmakers naar de drukste gebieden sturen. In minder drukke gebieden kunnen we een attractie later openen, minder vaak laten draaien of vroegtijdig sluiten, wat de operationele en onderhoudskosten voor die attracties verlaagt.”

Theo Schutte, country manager Fortinet Nederland: “We zijn verheugd dat we Bobbejaanland tot onze klanten mogen rekenen. Dat onderschrijft nog eens dat onze oplossingen ideaal zijn voor het beantwoorden van steeds grotere vraagstukken rond beveiliging en verbinding in de detailhandel. De oplossingen van Fortinet voor aanwezigheidsanalyse zijn een unieke combinatie van statistische analyse en een geavanceerde oplossing die meet hoe klanten omgaan met het de omgeving en het aanbod. Dat geeft een bedrijf zoals Bobbejaanland vitale informatie voor het plannen van activiteiten, maar ook een nieuw marketingkanaal om klanten te betrekken bij het park en de verkooppunten via sociale wifi opt-ins.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!