Fred Gerritse (Cisco): markt nu pas écht klaar voor cloudoplossingen
18-04-2015 | door: Witold Kepinski

Fred Gerritse (Cisco): markt nu pas écht klaar voor cloudoplossingen

Grote en middelgrote bedrijven gebruiken steeds meer data om beslissingen te nemen. Ze zijn toe aan een verdere digitalisering van hun omgevingen en vragen in toenemende mate zélf om cloudoplossingen, merken ze bij Cisco. “We springen daarop in met 'Intercloud Fabric' en zoeken samenwerking met ISP's en partners die samen met ons invulling geven aan het concept 'Internet of Everything'”, vertelt Fred Gerritse van Cisco.

Fred Gerritse, director partner organization & commercial segment bij Cisco en binnekort werkzaam bij Cisco Services in San Jose, wil inzetten op cloudoplossingen en het concept 'Internet of Everything'. “We hebben onlangs het concept Cisco Intercloud Fabric aangekondigd. We besteden veel aandacht aan ons datacenter-portfolio en überhaupt alles wat nodig is om clouddiensten goed te ondersteunen. Het gaat erom dat we workloads 'all over the world' kunnen aanbieden.”

Volgens Gerritse, die onlangs de Cisco Partners Awards uitreikte, zit de belangstelling voor clouddiensten steeds meer aan de vraagkant. “Cisco heeft er de afgelopen periode voor gezorgd dat partners in staat zijn clouddiensten aan te bieden. Diensten als Collaboration as a Service, Infrastructure as a Service (IaaS) en Platform as a Service (PaaS) hebben we voor een belangrijk deel ontwikkeld in samenwerking met onze partners. Nu komen we in de fase dat de markt clouddiensten écht adopteert. De markt is steeds meer vraaggestuurd; eindklanten vragen zelf om een private of hybrid cloud. We zien interessante een-tweetjes ontstaan tussen partners en onze eigen accountmanagers. Vraag en aanbod worden steeds beter op elkaar afgestemd. Je ziet een enorme groei ontstaan, de markt is echt klaar voor cloud.”

Intercloud Fabric

Met Cisco Intercloud Fabric kunnen eindgebruikers zwaar beveiligde hybride clouds bouwen, en zo nodig bestaande datacenters uitbreiden naar een public cloud. “We willen eindgebruikers gemakkelijk laten switchen tussen verschillende cloudoplossingen”, verklaart Gerritse. “Voor een succesvolle cloudstrategie willen we meer samenwerking met Internet Service Providers (ISP's). Hoe meer Intercloud Fabrics we hebben draaien, hoe efficiënter we onze workloads kunnen brengen naar de plekken waar ze op basis van behoeftes en capaciteiten op een bepaald moment nodig zijn. Dat is onze strategie, die we samen met ’onze partners willen uitrollen. Samen zorgen we ervoor dat eindgebruikers hun workloads via een eenvoudig management mechanisme tussen verschillende clouds kunnen verplaatsen.”

Niet alleen de toenemende interesse in de markt voor cloudoplossingen, maar ook de belangstelling voor Business Intelligence en Big Data is voor Cisco reden om het partnerlandschap uit te breiden. Gerritse: “We zoeken bedrijven die supergoed zijn in het verzamelen, analyseren en bewerken van gegevens, en die de voorkeur hebben voor een robuuste infrastructuur vanuit de cloud om oplossingen als BI te ondersteunen. Wij hebben die infrastructuur en daardoor zien we prachtige combinaties ontstaan. Een partij als Anchormen, specialist in Big Data, maakt gebruik van de cloudoplossingen van Dimension Data en brengt uitstekende oplossingen op de markt.

Internet of Everything

Internet of Everything (IoE) manifesteert zich volgens Gerritse in drie 'hoofddomeinen': smart cities, smart manufacturing en smart utilities. “Voorbeelden zijn 'slimme verlichting' en 'waste management' bij gemeenten. Cisco doet op dit terrein veel samen met tientallen partners met andere competenties dan onze traditionele IT-partners, en vormen daarom een serieuze aanvulling op ons bestaande partnerkanaal. Met z'n allen kunnen we een robuuste infrastructuur aanbieden. De grote en middelgrote organisaties zijn gewoon toe aan het verder digitaliseren van hun omgevingen. Om goede beslissingen te kunnen nemen willen ze gebruik maken van alle mogelijke gegevens die maar voorhanden zijn. Internet of Everything komt echt los.”

Groeimarkten

“De laatste toevoeging is VersaStack, een 'converged stack' die de innovaties van onze eigen UCS Integrated Infrastructure combineert met de efficiency van het Storwize storage systeem van IBM. We verwachten er veel van, vooral dat we voet aan de grond krijgen bij de bestaande storage partners van IBM. Dat lukt gestaag. Invicta vult ons datacenter-portfolio aan; bestaande uit UCS portfolio, datacenter-switching, en datacenter-security. Als wij Invicta daarbij verkopen dan is dat prima, maar is er behoefte aan storage van EMC, HDS, NetApp of IBM, dan is het ook goed.”

Gaat het om nieuwe partnerships, dan focust Cisco bovendien op security en mobility. Gerritse: “We zijn in het verleden tamelijk bescheiden geweest in de manier waarop we securitypartners benaderden, omdat we ons portfolio ontoereikend vonden. Inmiddels, na de nodige overnames en vernieuwingen in de productlijn, denken we het juiste end-to-end portfolio te hebben. We willen daarom de dialoog aangaan met gespecialiseerde security partijen. Vergeet niet: de markt voor security-aanbieders is erg versnipperd, het aantal aanbieders is gigantisch. We moeten toch in staat zijn een deel van die markt te pakken?”

Mobility

Hetzelfde geldt volgens Gerritse voor mobility. “Met onze WLAN-omgevingen hebben we een mooie technologie en een goed portfolio, denk ook aan Cisco Meraki. Partners staan open voor Cisco en de eindklant wil naar wireless. Mobility behoort tot onze core business, dus we moeten het juiste partnerkanaal hebben. Vooral bij bestaande partners willen we onze positie verder uitbouwen en ons marktaandeel vergroten. Dat kan door onder meer een goede prijsstelling, promotieactiviteiten en de juiste technische trainingen.”

Kansen voor partners zijn er volgens Gerritse genoeg. “In de enterprise markt liggen die vooral in de verticals manufacturing, finance, utility en transportation. Dat gaat van enterprise door naar commercial, maar in die markt is de deelmarkt retail momenteel erg belangrijk. Bij winkel- en supermarktketens is veel te doen rondom WiFi en Connected Mobile Experiences (CMX). Daar hebben we mooie dingen mee gedaan.”

Cisco partner satisfaction en partner profitability

Gerritse wil graag iets kwijt over 'partner satisfaction' en 'partner profitability'. “Cisco is erg ambitieus en wil 4,5 punten scoren op een schaal van 5. We zitten op 4 en dat is best goed. Maar we willen het eenvoudiger maken om met Cisco zaken te doen. De ondersteuning door onze partneraccountmanagers en productspecialisten moet efficiënter en beter, daar steken we veel tijd en energie in. Wat 'profitability' betreft: we doen veel gezamenlijke marketingcampagnes en lead-generation, en zorgen voor een 'rebate-structuur'. Onze rebates vormen een substantieel onderdeel van de profitability van onze partners en we willen dat systeem continu verder uitbouwen en optimaliseren. Maak je gebruik van alle programma's en promoties die we hebben, dan is Cisco een van de meest winstgevende leveranciers. We willen samen investeren in nieuwe technologieën en oplossingen voor klanten. Ons uiteindelijke doel is een groter aandeel binnen een partnerorganisatie. Als we groeien en onze partner ook, doen we veel dingen goed.”

Door: Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk

Terug naar nieuws overzicht
Cloud