Redactie - 24 april 2015

Digitale transformatie: make it or break it

De populatie digitale burgers – individuen die altijd online verbonden zijn – groeit. Deze mensen stellen nieuwe en hogere eisen aan hun organisatie om in digitale verbondenheid hun werk goed te kunnen blijven doen. De manier waarop de organisatie invulling geeft aan deze wensen en verwachtingen, kan een make-or-break situatie opleveren. Slaag je er als organisatie in dit succesvol in te vullen, dan zijn je mogelijkheden voor de toekomst prima. Lukt dit echter dit niet, dan kan het een worstelende weg voorwaarts worden.

Uit onderzoek van het ‘Institute of the Future’ en Vanson Bourne blijkt dat de genoemde situatie voor steeds meer organisaties dringender wordt. Het besef dat ‘het anders moet’ is op veel plaatsen wel aanwezig, maar de transformatie starten, is best lastig. Ook ik herken dit in de vragen die ik het afgelopen jaar steeds vaker krijg van C-level management: de techniek is voorhanden, maar hoe krijg ik mijn organisatie in beweging om handen en voeten te geven aan deze digitale transformatie?

Het draait in principe steeds om een simpele vraag: hoe kunnen we een werkelijk digitale organisatie worden? De vraag over de noodzaak een ‘digital company’ te zijn om toekomstvast verder te kunnen, wordt niet gesteld door de IT-manager en zeker niet door de infrastructuur mensen. De vraag komt uit de business, uit de R&D omgeving, van de marketingverantwoordelijken: personen die deze behoefte het sterkst hebben.

The Information Generation
Het feit dat we als bedrijf steeds vaker worstelen met die vraag, was aanleiding een studie te initiëren naar de impact van nieuwe verwachtingen op de business. Er werden 3600 directeuren en executives in 18 landen geïnterviewd, verdeeld over verschillende branches. Het resultaat, “The Information Generation: Transforming the Future, Today”, is afgelopen week gepubliceerd.

Uit de antwoorden blijkt dat de wereld voor altijd is veranderd in een digitale maatschappij en bijbehorende economie. En dat betekent dat de spelregels om succesvol zaken te doen ook zijn veranderd. Uit het onderzoek komt naar voren dat 96% van de executives ervan overtuigd is dat de ‘democratisering’ van informatie door nieuwe techniek en technologie de klantverwachtingen totaal hebben omgekeerd. Men verwacht 24/7 beschikbaarheid, snelle onbelemmerde toegang tot alle gegevens overal ter wereld en een gepersonaliseerde beleving van hun contact met de organisatie.

De grens tussen wel of niet zaken kunnen doen, bestaat soms maar uit één klik en kan leiden tot een teleurgestelde klant, als die niet snel genoeg zijn of haar vraag beantwoord krijgt. De digitale burger kan in korte tijd het beste vinden wat hem of haar behaagt. Zelfs landgrenzen vervagen: de burger heeft een wereldmarkt om iets van zijn gading te vinden. Maar ook bedrijven kunnen van die digitale beschikbaarheid gebruik maken en op hun beurt de klant vinden die het beste past bij hun dienst of product.

Uit het onderzoek blijkt dat het snel kunnen vinden van kansen in de markt hoog op het wenslijstje van executives staat, gevolgd door de behoefte en noodzaak voor openheid en vertrouwen. Zonder vertrouwen geen relatie, zo simpel is het tegenwoordig. Dat vertrouwen kan gemakkelijk worden onderzocht via de vele – digitaal beschikbare – klantervaringen en klantbeoordelingen.

Dwangbuis van licenties
Dit zijn twee belangrijke aandachtspunten voor bedrijven, aangezien het nodig is snel te kunnen innoveren, unieke en gepersonaliseerde diensten te kunnen leveren en, last but not least, dit ook nog real time te kunnen doen. Geen kleinigheid om dit met een datacenter te doen dat nog voor 90% is gebaseerd op techniek van gedegen kantoorautomatisering, een vorige generatie ERP-applicatie en een historisch CRM-systeem dat te weinig flexibiliteit heeft de wereld van mobiele communicatie, sociale media, analytics en cloudcomputing te volgen.

Zeker niet als geslepen licentiestructuren deze systemen in een soort dwangbuis met vele riemen heeft ingepakt, waaruit het lastig ontsnappen is. Dan is het derde platform wel aantrekkelijk en zichtbaar aanwezig, maar hoe ontsnap je uit die dwangbuis van huidige systemen?

De meest simpele aanpak is: bouw een nieuwe informatie-infrastructuur. Want de bestaande omgeving ombouwen is lastig, duur, moeilijk en degenen die het de afgelopen decennia hebben opgebouwd, zullen hun kindje niet snel willen loslaten. De afgelopen 10 jaar is er zo verschrikkelijk veel gebeurd in de techniek en de digitalisering van de organisatie, dat bestaande omgevingen veel van die nieuwe functionaliteit nooit zullen kunnen leveren.

De stabiele backoffice zal niet direct erg veel veranderen, maar moet wel open en toegankelijker worden. De front-office, daarentegen, moet mobiel, simpel, snel en goedkoop kunnen functioneren. Met Buy Your Own Device oplossingen en gevirtualiseerde, veilige mobiele platformen die via open portals en appstores de functionaliteit bieden waar de digitale burger en medewerker om vragen. En een gedeelde datastore zodat iedereen bij alle relevante gegevens kan die hij of zij nodig heeft, daar analyses mee kan doen en uitkomsten kan delen in de nieuwe sharing-economie.

Liever gisteren dan morgen
Bent u klaar om de 44 zetabytes (een 1 met 21 nullen) aan data die we volgens IDC in 2020 gezamenlijk creëren, op een goede, veilige en snelle wijze te benaderen? En daarbinnen met uw klanten en partners te communiceren en zaken te doen, real-time, 24 uur per dag, 7 dagen per week en overal ter wereld? Een meerderheid van de executives geeft aan dat zij nog niet zo ver zijn, maar dat ze de noodzaak wel onderkennen en de behoefte voelen deze reis liever gisteren dan morgen te starten.

Voorwaarts denkende organisaties ontdekten dat zij de smaak te pakken kregen toen ze eenmaal begonnen waren, en eigenlijk vanzelf steeds meer vaart gingen maken. Zij kregen hun organisatie mee en namen gemakkelijker afscheid van het verleden. Afscheid van de oude wijze waarop we noodgedwongen moesten werken met gegevens in silo’s, starre infrastructuren en in licenties vastgebakken applicaties. Er zijn vele mooie voorbeelden van organisaties die opnieuw hebben ontdekt hoe te innoveren, die genetwerkte ecosystemen hebben ontwikkeld en in beweging kunnen blijven. De techniek en ervaring is aanwezig, nu moet de organisatie nog de eerste stappen maken. Daarna gaat het steeds makkelijker….

Door: Hans Timmernan, cto EMC Nederland

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!