Witold Kepinski - 26 april 2015

SaaS vraagt om goede samenwerking tussen ISV’s en cloud providers

De vierde editie van het Get (C)Loud! Event van Dutch Cloud en SaaS4Channel, dat vrijdag 24 april in De Landgoederij in Bunnik werd gehouden, is succesvol verlopen. Het thema van Get (C)Loud! was dit jaar ‘Go-to-Market: Hoe verkoop je SaaS?’. Op het event leerden en discussieerden Nederlandse ISV’s met elkaar over het op de markt zetten van SaaS-oplossingen en welke marketing- en verkoopstrategieën worden gebruikt. Hierbij kwam naar voren dat een goede samenwerking tussen cloud providers en ISV’s cruciaal is om een goede cloud business op te bouwen.

Er deden dit keer negen ISV’s mee aan het Get (C)Loud! Evenement dat voor de vierde keer werd georganiseerd door Dutch Cloud, een leverancier van hoogwaardige cloud-oplossingen en datacenter-diensten. Deelnemende ISV’s waren Corent, AA Media Group, CloudBilling, FSGroep, OD Solutions, datiq, ValueCare, Zapphire en GuardData. De deelnemende ISV’s kregen allemaal de tijd om korte pitches van twee minuten te houden. 

Winfred van Kuijk, Consultant & Project Manager bij AA Media Group, zei in de korte pitch dat zijn bedrijf software levert voor het snel opslaan van grote bestanden in de cloud, zoals van mediabedrijven.

René van Dop, directeur van AXEZ, presenteerde de GuardData Back-up en archief portfolio voor betrouwbare restore na incidenten in een private, hybride en public cloud. Voor dienstverleners zijn er whitelabel Back-up-as-a-Service (BaaS) diensten, gebaseerd op een maandelijks betaalmodel, waarbij desgewenst wordt geopereerd onder het label van de serviceorganisatie.

Thijs van Hofwegen, Business Development Professional bij CloudBilling, zei met zijn software een Plug and Play CloudBilling oplossing te bieden voor volledige controle van pay per use services. Met deze software kunnen Billing-as-a-service diensten worden aangeboden door telco’s, SaaS aanbieders en cloud partijen. Het bedrijf werkt onder andere nauw samen met VMware en AWS.

Go-to-market

Tijdens het Get (C)Loud! Event traden twee gastsprekers op. Ten eerste Leo van Schie van PartnerPerformance en initiator van SaaS4Channel, een business community voor het ICT kanaal. Hij sprak over het ontwikkelen en delen van kennis rond de business impact van ‘as a Service’ of cloud proposities op de organisatie van bedrijven in de ICT-waardeketen. Hierbij is een goede samenwerking tussen ISV’s en cloud providers een belangrijke voorwaarde om verder te groeien met cloud diensten, aldus Van Schie. “Kies de juiste cloud distributie strategie via cloud partijen. Vraag je dan af hoe ga je via hun klanten kan bereiken.”

De tweede gastspreker was Michiel Steltman, directeur van de Stichting DHPA. In deze functie behartigt hij de belangen van de markt leidende Nederlandse hostingbedrijven en is spreekbuis van de Nederlandse Digitale infrastructuur sector naar overheid, media en publiek. Daarnaast is Steltman directeur van Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) dat nauw samenwerkt met partijen zoals SIDB, Surfnet, NLnet en ISPConnect. Steltman belichte in zijn verhaal het thema Go-to-Market ging het over cloud disruptie en de veranderende business. Volgens hem kunnen ISV’s in Nederland goed groeien omdat er in dit land een sterke internet mainport bestaat. Hierbij kunnen ISV’s goed samenwerken met diverse cloud en hosting providers. Zijn boodschap aan de ISV’s: “onderscheid je door een trusted partner te zijn voor klant, wees schaalbaar en biedt beste prijs. Partnership is the key!”

Call-to-action

Tijdens het Get (C)Loud! Event debatteerden de ISV’s en andere partijen onder leiding van Ruud de Joode, voorzitter van de Nederlandse Debatbond. Zo was er de stelling: “Doordat we elkaar te veel op prijs beconcurreren zitten we vast in een spiraal naar de absolute bodem.” De stellingen leverden een levendige discussie op.

Naast discussiëren over SaaS moet er uiteindelijk wel actie worden ondernomen om uiteindelijk een SaaS-oplossing in de markt te zetten. Het verzamelen van meningen van verschillende mensen voordat je een SaaS-aanbod gaat bieden is cruciaal, aldus Dutch Cloud directeur Martijn van Zoeren. “Ga met mensen praten die een andere visie hebben, praat bijvoorbeeld met studenten, dus niet alleen met collega’s op kantoor. Ga netwerken, probeer nieuwe contacten op te doen en onderneem daadwerkelijke acties om je business op te zetten. Probeer binnen 24 uur een of twee call-to-actions te doen.”

Door: Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!