Redactie - 08 mei 2015

Actieplan voor één Europese digitale markt

De Europese Commissie wil een digitale eengemaakte markt te creëren in de EU. Deze digitale markt moet de grenzen tussen de verschillende regelgevingen opheffen en uiteindelijk 28 nationale markten tot één markt omvormen.

Als gevolg van barrières op internet kunnen consumenten sommige goederen en diensten niet gebruiken. Slechts 15% van de Europeanen doet onlineaankopen in een ander EU land. (Startende) internetbedrijven kunnen de groeimogelijkheden van de onlinemarkt hierdoor niet volledig benutten. Slechts 7% van de kleine en middelgrote bedrijven verkoopt in het buitenland. Bedrijven en overheden kunnen van digitale hulpmiddelen niet volledig gebruikmaken.

Drie pijlers
De strategie voor een digitale eengemaakte markt bestaat uit zestien kernmaatregelen en drie pijlers, die eind 2016 moeten zijn gerealiseerd.

Pijler I: in heel Europa betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten en bedrijven

  • Regels die grensoverschrijdende e-commerce gemakkelijker maken.
  • Snellere en consequentere handhaving van de regels voor consumentenbescherming, dankzij herziening van de verordening samenwerking consumentenbescherming.
  • Efficiëntere en betaalbaardere bezorging van pakjes.
  • Een eind maken aan ongefundeerde geoblocking.
  • Identificatie van mogelijke concurrentieproblemen op de Europese e-commercemarkten. De Commissie start daarom vandaag een onderzoek naar de mededinging in de e-commercesector in de EU.
  • Een modern, meer Europees auteursrecht.
  • Herziening van de satelliet- en kabelrichtlijn om te beoordelen of online-uitzendingen van omroeporganisaties daar ook onder moeten vallen.
  • Voor bedrijven administratieve lasten terugdringen die het gevolg zijn van de verschillende btw-stelsels.

Pijler II: gunstige en gelijke voorwaarden scheppen voor digitale netwerken en innovatieve diensten

  • Een ambitieuze herziening van de telecomregels van de EU, onder meer door doeltreffender coördinatie van het spectrum, stimuleringsmaatregelen voor investeringen in snel breedband en een doeltreffend institutioneel kader.
  • Herziening van de regelgeving voor audiovisuele media om die aan te passen aan de eenentwintigste eeuw.
  • Een algehele analyse van de rol die onlineplatforms (zoekmachines, sociale media, appstores enz.) op de markt spelen.
  • Versterking van het vertrouwen in en de veiligheid van digitale diensten, vooral hoe met persoonsgegevens wordt omgegaan.
  • Voorstellen voor een partnerschap met de internetbedrijfstak over cyberveiligheid.

Pijler III: een maximaal groeipotentieel voor de digitale economie

  • Voorstel voor een Europees initiatief voor vrij verkeer van gegevens in de Europese Unie.
  • Prioriteiten voor normen en interoperabiliteit die cruciaal zijn voor deelgebieden van de digitale eengemaakte markt, zoals e-gezondheid, vervoersplanning en energie (slimme meters).
  • Steun voor een inclusieve digitale samenleving waarin burgers over de nodige vaardigheden beschikken om de mogelijkheden van internet te benutten en meer kans te maken op de arbeidsmarkt.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!