Chuck Robbins en John Chambers spreken over Cisco's strategie, concurrentie en digitale business
11-05-2015 | door: Witold Kepinski

Chuck Robbins en John Chambers spreken over Cisco's strategie, concurrentie en digitale business

Tijdens de Cisco Partner Summit 2015 conferentie, die onlangs werd gehouden in Montreal, was er een vraag en antwoord (Q&A) gesprek met ceo John Chambers en zijn opvolger Chuck Robbins. Het gesprek ging over verschillende onderwerpen, zoals strategie, concurrentie en hoe channel partners hun organisatie moeten inrichten in het digitale tijdperk. Dutch IT-channel was erbij en tekende een verslag op.

Chambers is tevreden over zijn positie als leverancier van producten met een sterke architectuur die de business van klanten ondersteunt. De groei moet meer komen uit services en software waardoor er complete oplossingen door Cisco partners kunnen worden verkocht. Hierbij adviseert Chambers dat partners hun organisatie daarop snel aanpassen. “Als je niet sneller bent dan je collega’s en concurrenten, dan besta je over vijf jaar niet meer. Zo hard zal het zijn. Directeuren van bedrijven en regeringsleiders beginnen deze verandering langzaam in te zien. Er zijn organisaties die daarin slagen. Kijk maar naar nieuwe bedrijven die heel hard zijn gegroeid zoals Uber tegen bestaande taxibedrijven of automaker Tesla die hard concurreert tegen General Motors. Je moet je technologie aanpassen en heel snel innoveren."

Digital Solution Provider

De transformatie naar het digitale tijdperk gaat Cisco goed af omdat het een resultaat-gedreven architectuur en partnerprogramma heeft, aldus Chambers. “We zijn de nummer één IT-partner, dus channel partners kunnen nauwer samenwerken met Cisco. Partners en Cisco transformeren samen hun klanten naar digitale organisaties. Daarbij moeten we afvragen of een directie, overheid of een burgemeester ook gereed is om hun organisaties te veranderen. Onze partners moeten ook inzien waarom ze moeten transformeren naar een digital solution provider. Of hoe snel ze moeten innoveren, bijvoorbeeld als specialist in Internet of Things of digitalisering. Ik ben er van overtuigd dat onze partners samen met ons succesvol zullen transformeren."

Fast IT

Chuck Robbins, senior vice-president Worldwide Field Operations bij Cisco en vanaf juli 2015 de nieuwe ceo van Cisco, zegt dat digitalisering voor Cisco channel partners groeikansen biedt om klanten te ontzorgen. "De ceo en cio staat onder druk aan snelle veranderingen van business modellen die steeds meer digitaal worden door de komst van Internet of Everything (IoE). Cisco en partners kunnen klanten die naar een digitale organisatie gaan helpen met een IT en business strategie, zoals Cisco ACI. Dat kan met onze ‘Fast IT’ architectuur die business resultaten oplevert. We zijn als Cisco gewend heel snel producten in de markt te zetten met een eigen architectuur en lagere kosten dan andere spelers in de markt."

Totale architectuur

Op het gebied van security zegt Cisco een breed aanbod te hebben waarbij de kracht zit in de architectuur in plaats van in producten. Volgens Chambers is een 100 procent veilige IT niet te garanderen; dat moeten consumenten, het mkb, bedrijfsleven, steden en landen accepteren. De enige manier om een netwerk goed te beveiligen, dat te vergelijken is als een menselijk lichaam, is een totale architectuur die resultaatgericht is. Dat is veiliger dan ‘silo-oplossingen’ van concurrenten zoals intrusion-prevention systems, Next-Generation Firewalls (NGFW) of security appliances voor email, aldus Chambers. Bedrijven die uiteindelijk overgaan naar een digitale organisatie hebben te maken met malware en aanvallen van hackers. Ze spelen daarop in met een beveiligingsarchitetcuur om hun data te beschermen, zegt Chambers.

White-label switches

Cisco ziet meer concurrentie van white-label switch leveranciers uit Azië, en sinds recent van HP, maar Chambers denkt dat deze spelers weinig marge maken. “We verwelkomen meer concurrentie, maar door hardware te leveren met gratis software maak je weinig winst. Dat heeft HP eerder gemerkt met pc’s en IBM met zijn pc’s en servers. Wij zullen concurrenten verslaan met onze architectuur, cost of ownerschip en technologie die business resultaten voor klanten oplevert.” Zo heeft Cisco het eerder gedaan met zijn UCS servertechnologie benadrukt Chambers. “Vijf jaar geleden dachten concurrenten dat we niet zouden slagen met onze nieuwe servertechnologie voor datacenters. Nu zijn we nummer één op het gebied van x86 server blades in de Amerikaanse markt.”

VMware

De relatie met grote storage partners blijft belangrijk, maar op sommige vlakken zal Cisco keihard concurreren aldus Chambers. “We blijven nauw samenwerken met spelers in de storage markt zoals met EMC, NetApp en IBM. Het partnership met EMC kan je omschrijven als een vertrouwelijke relatie. Maar EMC’s onderdeel VMware is een concurrent die we van plan zijn te verslaan. (met Cisco Application Centric Infrastructure tegen VMware NSX netwerkvirtualisatie, red.)"

Werken als een start-up

Chuck Robbins zegt dat Cisco alle concurrenten in de gaten houdt, groot en klein. "Iedereen wordt serieus genomen, zowel Cisco als tech start-ups. Cisco speelt daarop in door ontwikkelingsafdelingen te laten functioneren als start-up zodat het bedrijf snel de nieuwste technologie aan partners en klanten kan aanbieden."

China

Tot slot de vraag over business issues in China, waar Cisco last van heeft, onder andere door het NSA-schandaal waar Cisco zich van distantieert. "De business met China is vaak afhankelijk hoe de Amerikaanse en Chinese machthebbers met elkaar omgaan en issues bespreken", aldus Chambers. De vertrekkend ceo van Cisco wil graag actief in China zakendoen. Hij vindt dat Noord-Amerika en China het best af zijn als ze nauw samenwerken. "Het is nu wel zwaar in China, maar we blijven optimistisch, de relaties zijn een beetje verbeterd. We willen in China graag onze bijvoorbeeld Cisco Intercloud strategie uitrollen en ook WebEx software verkopen. We willen in China gewoon verder groeien.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud