Redactie - 12 mei 2015

Grenzeloos ondernemen volgens Truphone: nooit meer 2 telefoons op zak

Veel ondernemers die internationaal zaken doen, hebben twee simkaarten en twee mobiele telefoons. Vreemd, aldus Janco van der Linde, marketing director bij Truphone: ‘Je bedrijf opereert wereldwijd, maar je telefonieservice houdt op bij de grens?’ Daarom ontwikkelde Truphone een internationaal netwerk met één abonnementsstructuur, die overal ter wereld bij Truphone of een businesspartner kan worden afgenomen. Zo staan alle services in dienst van je bedrijf en niet andersom.

De wereld is een dorp: als ondernemer vlieg je van het ene land naar het andere en doe je zonder problemen zaken met Hongkong en Argentinië. Alleen je smartphone en je telefoonabonnement zijn niet zo grenzeloos als jij. Op het moment dat je Duitsland binnenrijdt, zet je dataroaming uit en ga je op zoek naar de dichtstbijzijnde wifi-hotspot om je e-mail te kunnen controleren.

Een netwerk per land

‘De netwerken en telefonieabonnementen van traditionele operators zijn per land opgebouwd,’ vertelt Janco van der Linde, marketing director bij Truphone. ‘Het gevolg is dat veel internationale ondernemers twee simkaarten en twee mobiele telefoons bij zich hebben om goed zaken te kunnen doen. Op het moment dat ze de grens overgaan, wisselen ze van mobiel, maar tegelijkertijd ook van nummer én van voicemail. Dat zorgt voor veel gedoe.’

Het is de omgekeerde wereld, aldus Ruud Bouten, channel marketeer bij Truphone. Als je succesvol zaken wilt doen in het buitenland, wil je niet bezig zijn met kosten en verbinding. Daarom is Truphone gestart vanuit het ‘altijd-aan’ principe. Het uitgangspunt is dat mensen steeds vaker 24/7 bereikbaar willen zijn en zaken kunnen doen. Zeker als je door verschillende tijdzones reist, is het belangrijk dat je de telefoon kan opnemen en e-mails kunt beantwoorden op elk gewenst moment.

24/7 bereikbaar, ook over de grens

Als er wordt gekeken naar de behoeften van ondernemers die internationaal zaken doen, dan is het niet meer dan normaal dat er een wereldwijd netwerk is en communicatie overal wordt ondersteund. Truphone heeft zo’n wereldwijd netwerk en biedt 1 globale abonnementsstructuur voor 66 landen. Van der Linde: ‘Het maakt dus niet uit of iemand in Rusland, Brazilië of Nederland is, de dienst is hetzelfde. De kosten, de gesprekskwaliteit en de internetsnelheid blijven gelijk.’

Klanten van Truphone onderscheiden zich door hun internationale karakter. Een aantal sectoren springen daar uit, zoals de zakelijke dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan advocatenkantoren, consultants en reclamebureaus. Daar komen de maakindustrie en natuurlijk de internationale handel bij. Het gaat wat Truphone betreft vooral om het toevoegen van waarde.

De return on investment kan voor klanten dan ook snel gemaakt worden. Op het moment dat je kansen misloopt doordat je niet bereikbaar bent voor klanten of op zoek moet naar een wifi-hotspot, verlies je geld. Doordat de bundels van Truphone transparant zijn opgebouwd en de abonnementsstructuur per afdeling of zelfs per functie ingericht kan worden, kan je de kosten en de baten concreet tegen elkaar afzetten.

Directe lijnen en partners

Overigens ligt het aan de klant hoe de relatie met Truphone wordt opgezet. Bedrijven kunnen direct abonnementen afnemen of de dienstverlening bij een businesspartner onderbrengen. Bouten: ‘Sommige bedrijven willen ontzorgd worden en besteden telefonie en internetzaken uit bij één partij die het liefst om de hoek zit. Zo’n partner is bijvoorbeeld DutchTel, een enthousiaste club uit Breukelen die veel klanten in het internationale segment heeft. Zij zien duidelijk de toegevoegde waarde van het netwerk en de diensten van Truphone, en zetten die extra stap voor hun klanten.’

Truphone ziet waarde in de hechte relatie tussen de klant en de reseller. Om die band te verstevigen, ondersteunt Truphone actief zijn partners op verschillende niveaus, namelijk met trainingen, communicatiemateriaal en content. Bouten: ‘Partners moeten het verhaal van Truphone kunnen vertellen aan klanten en om hen daarin te helpen, hebben we een aantal trainingen ontwikkeld, hierdoor komt het verhaal goed 'tussen de oren' te zitten.’

Ondersteuning met beeld

Daarnaast worden partners geholpen als ze het verhaal ook met beeld willen ondersteunen. Ze ontvangen bijvoorbeeld salespresentaties, brochures en logo’s. Als laatste wordt het verhaal van Truphone ook verteld via online kanalen. Ook daar biedt Truphone content met een duidelijke call-to-action zodat meer leads worden gegenereerd voor de partners.

‘Je hebt elkaar nodig’, vertelt Bouten. ‘Daarom vinden we het belangrijk om partners continu te ondersteunen en te voorzien van frequente updates en marketingmaterialen. Soms gaat het om nieuwe producten, maar soms willen we diensten onder de aandacht brengen die onderbelicht zijn.’ Deze aanpak werkt goed: eind 2014 startte Truphone in Nederland met een actief partnerbeleid en inmiddels heeft het bedrijf landelijke en regionale business partners.

Truphone zoekt partners waarmee er een natuurlijke match is. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. De huidige partners zijn zich overigens sterk bewust van de leefwereld van de klant, waarin hij onderdanig is geworden aan zijn telefonieservice. Van der Linde: ‘Het blijft gek dat we het normaal vinden dat je in het buitenland geen toegang hebt tot goedkoop bellen en snel internet. Maar je gaat toch niet voor niets de grens over? Je wilt overal kunnen werken en dat is het enige waar je je mee bezig zou moeten houden.’

Door: Anne van den Berg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!